NPO Radio 1 en Postcast

De NieuwsBV op NPO Radio 1 scoorde in 2018 een mooie scoop. Het programma onthulde dat de politieke partij DENK plannen had voor een nepnieuwscampagne over Geert Wilders. De rechtszaak die volgde leverde een klinkende overwinning op voor De NieuwsBV.

En in 2018 begon de podcast De Krokante Leesmap; Roelof de Vries, Marcel van Roosmalen en Noortje Veldhuizen nemen daarin op geheel eigenwijze een aantal tijdschriften door. De podcast is een groot succes. Eind 2018 werd de magische grens van 100-duizend streams doorbroken. Daarom is besloten om er in 2019 een wekelijkse podcast van te maken.

NPO Radio 2 en 3FM

NPO Radio 2 en 3FM beleefden in 2018 een roerig jaar. Het vertrek van Gerard Ekdom bij NPO Radio 2 en Domien bij NPO 3FM zorgde voor een grote uitdaging in de belangrijke ochtendprogrammering. Wij zijn er in geslaagd, ondanks concurrentie van andere omroepen, om beide belangrijke tijdslots voor BNNVARA te behouden. Op NPO Radio 2 begon op 2 juli 2018 een nieuwe ochtendshow, Jan-Willem Start Op, met Jan-Willem Roodbeen en sidekick Jeroen Kijk in de Vegte. Op 16 november 2018 werd de 100e uitzending gevierd. Op 3FM startte Sander Hoogendoorn op 3 september 2018 met Sanders Vriendenteam. Wij benaderen onze nieuwe ochtendshow als nieuw platform dat 24 uur per dag content biedt. Sanders Vriendenteam fungeert als paraplu waar we allerlei content onder kunnen plaatsen. Het voordeel is dat we op deze manier een programma-blauwdruk creëren, waardoor we minder afhankelijk zijn van een eventueel vertrek van een dj. Met Sanders Vriendenteam hebben we weer een ochtendshow die tot 10 uur duurt.

Op 3FM is afscheid genomen van Het Glazen Huis. Daarvoor in de plaats kwam The Lifeline. 6 DJ’s liepen in duo’s elk 180 kilometer langs verschillende routes om geld op te halen voor drie verschillende goede doelen. In totaal is ruim 1,3 miljoen euro opgehaald.

In oktober vierden we 30 jaar Spijkers met Koppen. In een bomvol Carré was onder andere minister-president Mark Rutte te gast. En waren optredens van Rowen Hèze, Stef Bos en Jett Rebel.

De eerste week van september is de jaarlijkse collecteweek van KWF Kankerbestrijding. NPO Radio 2 heeft zich aangesloten bij die actieweek en daarom maakte Rob Stenders een week lang radio vanuit z’n huis in Almere. Met onder meer nog één keer Stenders & Van Inkel.

FunX

BNNVARA participeert in NPO FunX. NPO FunX richt zich op jongeren en jongvolwassenen (15- 34 jaar) in grootstedelijke gebieden in Nederland, met name, maar niet alleen, in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De zender is inhoudelijk essentieel voor het totaalaanbod van de NPO: de muziek is op andere radiozenders - publiek en elders - niet tot nauwelijks te horen en de zender bereikt daarmee een zeer jonge en diverse groep luisteraars. NPO FunX bespreekt belangrijke sociaal-maatschappelijke onderwerpen in programma’s en online/mobile in audio en video. Hoewel BNNVARA geen eigen programma’s heeft op FunX onderschrijven wij het belang van deze zender. Het is in het belang van de publieke omroep als geheel, en daarmee in het belang van BNNVARA om een doelgroep te bereiken die de publieke omroep niet op andere wijze weet te bereiken. Nu FunX zich richt op een jonge doelgroep vinden wij ook onze taak om binnen FunX een, weliswaar bescheiden, rol te spelen.

101BARZ

In 2018 heeft BNNVARA met 101BARZ weer volop ingezet op het grootste hiphop-platform van Nederland. Het YouTube-kanaal heeft ruim 640 duizend abonnees. Het heeft net als FunX een diverse groep kijkers, ook onder de makers is de diversiteit groot. Barz geeft jong (hiphop) talent letterlijk een eigen platform. Rotjoch, de oprichter en presentator van 101Barz werd in 2018 geridderd in de Orde van Oranje-Nassau vanwege zijn bijdrage aan de Nederlandse samenleving.