Voorwoord

2023 was voor BNNVARA een intensief jaar. We maakten indrukwekkende, prijswinnende content, waarmee we mensen laten lachen, laten debatteren en in beweging zetten. Zo leidde in mei het burgerinitiatief van BNNVARA om abortus uit het Wetboek van Strafrecht te halen tot de impactvolle speech van presentator Dzifa Kusenuh in de Tweede Kamer. BNNVARA won prestigieuze prijzen zoals de Tegel voor ‘This is the Voice’ van BOOS, de Zilveren Nipkowschijf voor Even Tot Hier, de Gouden TelevizierRing voor Oogappels en de Gouden Dutch Interactive Award voor Het Nachtkastje. Ook kaartte BNNVARA de misstanden aan over PFAS dat in de zomer leidde tot 46 Kamervragen en waarvoor Roelof Bosma met Zembla de prijs Journalist van het jaar 2023 won. Veel om trots op te zijn.

Maar 2023 was ook het jaar waarin het Volkskrantartikel over de cultuur bij DWDD dat eind 2022 verscheen en het daarop volgende onderzoek door de Commissie Van Rijn in- en extern voor veel beroering zorgden. Wij hebben als directie met veel (oud-DWDD) medewerkers gesproken en de verhalen en ervaringen die zij met ons hebben gedeeld kwamen hard binnen. Dit vraagt om actie, een cultuurverandering, om te zorgen dat het maken van originele, spraakmakende en impactvolle content nooit meer ten koste van het welzijn van mensen gaat. We realiseren ons dat een cultuurverandering niet van vandaag op morgen wordt gerealiseerd. Dat vraagt continue aandacht, met investeringen in leiderschap, met het trainen van al onze mensen om zich uit te durven spreken, met het voeren van gesprekken met medewerkers over hun ontwikkeling en ambitie. Het vraagt om het zijn van een inclusieve organisatie, waar iedereen zichzelf kan zijn. Want alleen dan zijn we in staat om de allerbeste programma’s te maken en met elkaar te strijden voor een rechtvaardige samenleving.

Want de rol van BNNVARA, als onafhankelijke mediaorganisatie, opererend binnen een sterke publieke omroep, is belangrijker dan ooit. In een tijd waarin allerlei instituties van de rechtsstaat en ook de media ter discussie gesteld worden is het van groot belang dat wij als omroep geloofwaardig zijn, onafhankelijk van politiek en commercie opereren. In deze tijd van fakenieuws en kunstmatige intelligentie is het essentieel dat burgers betrouwbare informatie krijgen en de publieke omroep speelt daarin een belangrijke rol. Dat het publieke bestel aan een revitalisering toe is, zoals het Adviescollege Van Geel in 2023 adviseerde, onderschrijven wij volledig. Het bereiken van jongeren, praktisch opgeleiden en mensen met een migratieachtergrond hoort daarbij wat ons betreft op één te staan. Dit zijn immers groepen die zich veelal afkeren van de publieke omroep, zich niet herkennen in het aanbod en hun informatie op andere platformen en via andere kanalen tot zich nemen. Onze inspanningen om juist die groepen met toegankelijke journalistiek te bereiken zetten wij onverminderd voort. Het is ons doel om alle Nederlanders, niet alleen met journalistiek, maar ook met humor en aanbod voor een breed publiek, te blijven bereiken. Dat doen we al jaren en dat zullen we ook de komende jaren blijven doen, omdat de wereld nooit af is!

Suzanne Kunzeler en Lonneke van der Zee