Infotainment

In 2018 kregen onze bekende titels als Over Mijn Lijk,Floortje naar het einde van de wereld, #BOOS, 3 Op Reis, Je Zal het Maar Hebben en Trippers een vervolg, maar uiteraard waren er ook veel nieuwe projecten zoals Wat verdien je, Sterke Verhalen, Floortje en de Ambassadeurs,Snobs en Sloebers, Filemon buiten Westen, Liefde is en Rijk!

Met het dagelijkse programma voor scholieren, Club HUB, hebben we een nieuwe doelgroep aangeboord die vooral gewend is om op YouTube content te consumeren. Maar we blijven ook de meer traditionele tv-kijker op NPO1 bereiken met bijvoorbeeld het satirische consumentenprogramma Kanniewaarzijn van Astrid Joosten.

Innovatief

Innovatief is in 2018 het omzetten van het lineaire programma Spuiten en Slikken naar een puur online merk. Omdat de jonge doelgroep waar deze titel zich op richt nauwelijks meer naar NPO3 kijkt, werd het tijd voor een rigoureuze stap. Spuiten en Slikken is sinds oktober 2018 een online merk met een site, sociale kanalen zoals Instagram en Facebook en enkele educatieve YouTube-kanalen en series. Om dit nog krachtiger op te zetten is besloten om het kanaal Drugslab weer dichter naar Spuiten en Slikken te trekken. Daarnaast is er als aanvulling op de Seksmobiel een nieuwe serie gestart getiteld Emma’s Peepshow. Doel van Spuiten en Slikken is om echt het loket te zijn voor jonge Nederlanders die vragen hebben over seks en drugs. De strategie lijkt z’n vruchten af te werpen. Zo worden de series tot nu toe goed bekeken door een jong publiek en levert het veel interactie op.

Talentontwikkeling

We hebben in 2018 een aantal belangrijke stappen gezet om, ondanks de beperkende factor op de traditionele NPO-zenders, toch talentontwikkeling te borgen. We zijn gestart met Yung DWDD zodat de jongste generatie presentatoren meters kan blijven maken en verbonden wordt aan het grote dagelijkse merk De Wereld Draait Door. Sahil, Emma, Samya en Jurre zijn vanaf het najaar 2018 drie keer per week in het programma te zien met korte items. Daarnaast hebben we Club Hub en Spuiten en Slikken online verder uitgebreid waardoor er plek is voor jong presentatie- en makerstalent.

Minstens zo belangrijk is dat opvolging van presentatoren op lineaire televisie ook doorgaat. Dat is gelukt doordat we Tim Hofman als nieuwe presentator van Over Mijn Lijk kunnen positioneren en Jurre Geluk klaar hebben klaargestoomd voor de klassieker Je Zal het Maar Hebben. Ook hebben we Sahil Amar Aissa in Rambam een plek gegeven.

Succesvolle daily

Al in 2017 lukte het om een grote kwalitatieve slag te slaan met het dating programma First Dates op NPO3. Het is ons gelukt een programma te maken waarin een interessante en inclusieve dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving te zien is die net als de kijker geniet van en struggelt met dating en de liefde. In 2018 kwam daar een nieuwe tak bij. Wij hebben in combinatie met het succes van de Engelse ready-mades een dagelijkse variant van de Nederlandse First Dates ontwikkeld en uitgezonden op het zeer moeilijke timeslot van 19:30 uur op NPO3. Deze titel is in de laatste maanden van 2018 een vaste waarde geworden op de vooravond van NPO3 waarbij er gemiddeld 493.000 kijkers werden bereikt. Het marktaandeel 20-34 jaar steeg van 5,1% in 2017 naar 17,1% in 2018 dankzij ons programma.

Maatschappelijke impact

In 2018 creëerden we maatschappelijke impact met Rambam, met de programma’s van Floortje, met Je Zal het Maar hebben, Je zal het maar zijn, de onderzoeksprogramma’s van Sophie Hilbrand, Ryanne van Dorst en Filemon Wesselink maar dit jaar nog extra met #BOOS. De indrukkende documentaire #BOOS docu: Terug naar je eige land waarin op activistische wijze door team #BOOS en Tim Hofman de wetgeving rondom het kinderpardon onder de loep wordt genomen slaat in als een bom. Binnen enkele dagen tekenden meer dan een kwart miljoen mensen een petitie om het uitzetten van deze in Nederland opgevoede kinderen te stoppen en met betere wetgeving te komen.. Wij steken onze nek uit en maken originele content omdat we een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving willen.