Informatie en debat

Het jaar 2018 was een jaar om trots op te zijn. Ons jubilerend natuurprogramma Vroege Vogels Radio (40 jaar) won de Zilveren Reis Microfoon; De Ondergang van de Van Imhoff won De Tegel (categorie Achtergrond), Groeten uit Holland won de Diwan Award (diversiteit) en onze serie In het Spoor van IS werd genomineerd voor De Zilveren Nipkowschijf. Stuk voor stuk producties waar we trots op zijn en waarmee we het verschil op radio, televisie en online maakten.

Impact

Zembla timmerde het hele seizoen aan de weg met hoogstaande onderzoeksjournalistiek. Het programma ontdekte de verblijfplaats van de Salvadoriaanse kolonel Reyes Mena, die in 1982 de moord op vier Nederlandse journalisten beraamde. Online maakte Zembla groot nieuws met de opmerkingen van minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok die Suriname een ‘failed State’ noemde. Blok moest daarna diep door het stof. We maakten uitzendingen die tot beroering leidde en hoog scoorden op de impact-meter: Kassa met de onveilige gasmeters, Pauw met het exclusieve interview met Marco Kroon, en Tim Hofman in de serie Schuldig of Niet? Trots zijn we op het feuilleton Typisch, en op ons dagelijkse programma Na het Nieuws, op NPO1 Extra, dat BNNVARA host via onze jonge presentator Renze Klamer.

Documentaires

In de documentaires entameerden we het donordebat (Het Donor Drama), zwengelden we de discussie aan over Nederlandse kinderen in het Kalifaat (De Verloren Kinderen van Het Kalifaat), gaven we in Nederland wonende (en vaak onzichtbare) Marokkaanse moeders een gezicht met Toen Ma naar Mars Vertrok en raakten we een snaar bij de documentaire over het leven en de dood van schrijver Joost Zwagerman. We maakten een documentaireserie over honderd jaar vrouwenemancipatie (Vrouw op Mars) en een tweeluik met Paul Witteman In Coma.

We deden ertoe, waren betekenisvol en oogsten lof en waardering, van publiek en pers.