Toegevoegd aan Mijn Verslag Mijn verslag 1

DWDD

In De Wereld Draait Door gingen we ook in 2018 weer dagelijks op jacht naar originele invalshoeken bij het nieuws, zochten we naar nieuwe vormen om media en cultuur onder de aandacht te brengen en verzonnen we weer geliefde rubrieken en succesvolle spin-offs. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen werd er een Lagerhuis Special gemaakt onder leiding van Paul Witteman. Ook ontving Adriaan van Dis zijn gedroomde gast in de jaarlijkse special ‘Hier is… Adriaan van Dis’: Stephen Fry.

Het was een rijk literair jaar: op speelse wijze ‘vlinderde’ het werk van Willem Wilmink door DWDD. Gedichten, liedjes en animaties deden zijn werk op ontroerende wijze herleven met als hoogtepunt een Willem Wilmink-special als afsluiter van seizoen 13. Zeer toepasselijk nam de bekendste nummer 14, Johan Cruyff, in seizoen 14 de plaats in van Willem Wilmink.

Op politiek en maatschappelijk vlak leek 2018 een jaar van verandering. In de geschiedenis zijn we daar eerder geweest, in de jaren zestig. In die tijd schreef Bob Dylan zijn klassieke hymne The Times They Are a-Changing - de tijden veranderen. Exact vijftig jaar later was dit nummer het uitgangspunt voor een thema uitzending over ons huidige tijdsgewricht.

Mies Bouwman overleed in 2018 en in een speciale uitzending legde Gert Bierenbroodspot de eerste hand aan een zogenaamde Totempaal. Een eerbetoon naar de Totempaal die ooit in Bouwmans programma Mies en scène het levenslicht zag. Nog zes andere bekende kunstenaars maakten de Totempaal vervolgens compleet: Ans Markus, Robin de Puy, Maarten Baas, Siegfried Woldhek, Marte Röling en Bas Kosters. In oktober werd de Totempaal feestelijk onthuld in museum Beeld en Geluid.

Het jaar 2018 werd ten slotte prachtig afgesloten met een speciale uitvoering van Sergej Prokofjev’s muzikale sprookje Peter en de Wolf, met het Nederlands Kamer Orkest en Paul de Leeuw als verteller. Deze special werd op Eerste Kerstdag herhaald. Op oudjaarsavond was de feestelijke uitzending van DWDD Oud en Nieuw een mooi slotakkoord van een eigenzinnig jaar.