Cabaret, satire en amusement

Amusement is satire, humor, cabaret, stand-up en entertainment in velerlei vormen. BNNVARA ziet humor (met name cabaret/stand-up) en satire als belangrijke onderdelen van de onderscheidende programmering van de publieke omroep. Amusementsprogramma’s zetten, naast het bieden van ontspanning, ook aan tot (kritische) reflectie. Ons amusement kent een progressieve mentaliteit: met een open kijk op de wereld, positief ingesteld, intelligent, maar niet betuttelend.

Groot bereik en waardering

In 2018 haalden een aantal van onze amusementstitels een miljoenenpubliek, waaronder de Oudejaarsconference Onderweg Naar Morgen van Marc-Marie Huijbregts (meer dan 1,5 miljoen kijkers), de laatste zeer succesvolle serie van De Kwis en de daaruit voortvloeiende Kwisconcerten van Niels van der Laan en Jeroen Woe en een nieuwe speciale Sinterklaas Show Sinterklaas, wie kent hem niet met Dieuwertje Blok, Frank Evenblij, en de echte Sinterklaas (ca 1,5 miljoen kijkers).

Andere gewaardeerde programma’s waren de satirische zaterdagavondshow Sanne Wallis de Show, de gloednieuwe S.P.E.L-show van Astrid Joosten over onze taal en de serie Evenblij Maakt Vrienden met Frank Evenblij. Naast de evenementen De Avond van de Filmmuziek en ons jaarlijks terugkerend NBE Nieuwjaarsconcert op 1 januari vanuit het Concertgebouw in Amsterdam, zond BNNVARA ook weer twee grote Testen uit onder de titels I Love the Zeroes Test en De Nationale 2018 Test.

De kennisquiz Twee voor Twaalf trok menig vrijdagavond circa 1,4 miljoen kijkers en ook quiz Per Seconde Wijzer met de nieuwe presentator Erik Dijkstra scoorde het afgelopen jaar boven verwachting.

Onder de titel TV-Monument scoorden bij uitstek de uitzendingen over Astrid Joosten, Cornelis Vreeswijk, Drs.P, Richard Groenendijk en Guus Verstraete.

Kinderen voor Kinderen

In 2018 was Kinderen voor Kinderen ook weer volop aanwezig op de scholen in Nederland met o.a. het Koningsspelen lied Fitlala, de Kinderboekenweek en het nieuwe project Kinderen voor Kinderen In de Klas. Het bereik op alle kanalen, cd, print, televisie, events en online, groeit nog steeds. Met de lancering van een fris nieuw, dynamisch, logo en nieuw presentatietalent, is het merk klaar voor zijn 40-jarig jubileum in 2019.