Talentontwikkeling en innovatie

Talentontwikkeling

Binnen al onze speerpunten zetten we fors in op talentontwikkeling en innovatie. De BNNVARA Academy is hét talentontwikkelingstraject binnen BNNVARA. In 2016 is de eerste lichting gestart, waarbij talenten voor diverse functies binnen de organisatie zijn geworven op de BNNVARA Talent Day. In 2017 zijn er 23 talenten gestart bij de programmatische afdelingen Radio, Televisie, 101TV en Digital; zij zijn actief als item-regisseur, formatontwikkelaar, redacteur, presentator of producer. In deze halfjaarlijkse leer-werktrajecten (het gaat hier niet om stageplaatsen) doen ze veel ervaring op met het maken van programma’s. Daarnaast krijgen ze workshops en masterclasses over verschillende belangrijke onderwerpen, zoals creatief denken, interviewtechnieken, Google-en, social en online engagement, en multidisciplinair samenwerken.

Ook worden ze structureel gecoacht in voortgang, loopbaan en het opbouwen van een netwerk. De Academy heeft zich in 2017 niet langer alleen gericht op presentatietalent, maar ook op redactie, camjo etc.

Onze talenten van de BNNVARA Academy worden sinds dit najaar ook ingezet voor de dagelijkse liveshow HUB. Een programma dat alleen online (via NPO3.nl) wordt verspreid en gaat over de liefde, muziek, gamen, reizen, lifestyle, nieuws en alles eromheen. HUB is een project van BNNVARA, waarin presentatoren en content van alle omroepen te zien is.

Naast de Academy is ook sprake van talentontwikkeling via het talentenprogramma One Night Stand, door het aanbieden van een groot aantal stageplekken en door de mogelijkheden die wij hebben op 101TV en middels onze YouTube-kanalen.

Naast het scouten en ontwikkelen van nieuw talent zijn we in 2017 ook een nieuw initiatief gestart om intern talent de kans te geven om zich verder te ontwikkelen: BNNVARA Masterclass.

Een groep van ca. vijftien gemotiveerde medewerkers van verschillende programma-afdelingen zijn in het najaar van 2017 masterclasses gaan volgen van gelauwerde makers, hoofden, eindredacteuren en presentatoren op diverse vakgebieden. Tegelijkertijd hebben ze geleerd hoe ze die nieuwe inzichten kunnen inzetten bij de ontwikkeling van eigen programmaformats.

Innovatie

Wil BNNVARA haar ambitie om een duurzame maatschappelijk betrokken mediaorganisatie te worden blijvend waar kunnen maken dan is innovatie onontbeerlijk. Het is onze levenslijn naar de toekomst. In de turbulentie van het (publieke) medialandschap is het zaak alert te blijven op de ruimte daarvoor en bedreigingen zwaar te bevechten.

Versterking R&D en platformonafhankelijke werkwijze

Teneinde de innovatie vanaf het allereerste idee tot de ontwikkeling van een (integraal) mediaformat en een (platformonafhankelijk) programma te verankeren hebben we in 2017 de Reserach & Development-afdeling versterkt en gereorganiseerd. Daar waar R&D zich vroeger vooral richtte op de ontwikkeling van televisieprogramma’s, is er nu een multidisciplinair team gevormd met expertise zowel op het gebied van televisie als op het gebied van online en innovatie. Tevens hebben we de ‘R’ van Research versterkt door (data)onderzoekers toe te voegen die verdiepende research doen naar thema’s die goed bij (de missie en de brand story van) BNNVARA passen en die Research in te zetten voor Development, de ontwikkeling van nieuwe titels.

Innovatie media-aanbod

In 2017 hebben we zowel binnen ons media-aanbod, maar ook daarbuiten grote stappen gezet. Belangrijk zijn de toevoegingen van Augmented Reality, Virtual Reality en 360 graden technologie.

BIKL

Maar we hebben in 2017 ook BIKL ontwikkeld. Een rapportage met de Bereik-, Impact, Kijk- en Luistercijfers van onze eigen omroep. Op BIKL zijn de bereikcijfers te vinden van BNNVARA-titels op alle op meetbare kanalen; Radio, TV, websites, Facebook, Youtube, Twitter en Instagram. De rapportage is intern ontwikkeld om voorbij de kijk- en luistercijfers te kijken waarop programma’s nu vooral worden beoordeeld. BNNVARA vond het hoog tijd voor een rapportage die past in een tijd van veranderende mediaconsumptie. BIKL is voor ons de eerste stap naar inzichtelijkheid in de impact van onze content. In 2018 zal BIKL, samen met andere partners, worden doorontwikkeld.

De Stembus

Ook willen wij hier het door BNNVARA ondersteunde project van Tim Hofman De Stembus (en de Stemtrein) noemen. Voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen reed Tim Hofman langs MBO’s en HBO’s om studenten bewust te maken van het belang om te gaan stemmen. Een week voor de verkiezingen verruilde Tim de Stembus voor de Stemtrein en reden Mark Rutte en Alexander Pechtold mee om jongeren aan te sporen te gaan stemmen.