Infotainment
We hebben dit jaar veel werk verricht, zoals terug te zien in belangrijke NPO-programma’s als Over Mijn Lijk, Floortje naar het Einde van de Wereld, Spuiten en Slikken, First Dates, 3 Op Reis, Trippers en #BOOS. Maar in dit jaarverslag willen we graag de nadruk leggen op drie belangrijke elementen die onze infotainmentprogrammering typeren.
Een gouden combinatie van vorm en inhoud op NPO3
Wij hebben afgelopen jaar series ontwikkeld en ge(co-)produceerd die een maatschappelijk thema verder hebben uitgediept en die veel teweegbrachten in Nederland. In Het is hier autistisch werd door Filemon Wesselink de wereld van het autisme op een bijzondere manier toegankelijk. In Sophie in de mentale kreukels werd zeer succesvol de moderne volksziekte burn-out uit de taboesfeer gehaald en ontrafeld. In Jan de Belastingman dook Jan Versteegh in de schimmige business van belastingontwijking. In Misbruikt nam Geraldine Kemper vier vrouwen mee in hun verwerking van seksueel misbruik. In Geslacht! kreeg een nieuw fenomeen op de Nederlandse televisie Ryanne van Dorst het podium om het fenomeen Gender te onderzoeken. Vijf maatschappelijk relevante en urgente projecten die typisch zijn voor BNNVARA omdat een aantrekkelijke tv-vorm gecombineerd wordt met een belangrijk thema. Dat zorgt niet alleen voor een goed bereik maar ook voor een grote maatschappelijke impact.
Twee nieuwe dagelijkse programma’s
We hebben vorig jaar als doel gesteld om twee daily’s te ontwikkelen. Een dagelijks online programma getiteld HUB dat we maken voor 101.tv en het dagelijks reisprogramma 3 Op Reis Midweek voor NPO3. Dit laatste programma is, na enkele pilots in het voorjaar, in het najaar dagelijks te zien geweest in het zeer moeilijke slot om 19.50 uur op NPO3. HUB wordt elke dag gemaakt door zeer jonge makers vanuit een nieuwe studio en begeeft zich op de grens tussen YouTube en lineaire televisie. In beide projecten speelt talentontwikkeling en het kilometers maken van jonge makers en presentatoren een centrale rol. We zijn zeer verheugd dat zowel HUB als Midweek ook in het voorjaar van 2018 doorlopen.
Brede programmaontwikkeling
In 2017 hebben we geprobeerd om zeer breed te ontwikkelen. Deze breedte loopt van een nieuw NPO1-programma voor Astrid Joosten over het laatste taboe van Nederland, salarissen tot aan de Stembus met Tim Hofman waarmee we aan de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen een grote en wezenlijke bijdrage hebben geleverd aangaande de betrokkenheid van jongeren bij de politiek. Dit kenmerkt BNNVARA waar we met vallen en opstaan alle platforms proberen te bedienen en nieuw talent en ervaren makers een plek geven om zichzelf te ontwikkelen.