Radio

Op dit moment is de radiomarkt (nog) stabiel. Dagelijks luisteren 12,5 miljoen Nederlanders naar de radio. Waar in 2001 nog 89 procent van de luisteraars via de FM luisterde, daalde dat in 2016 naar 74 procent en deze daling heeft zich in 2017 voortgezet. Ook het beluisteren via de laptop of de computer neemt af. De groei is vooral te vinden in radiobeluistering via de mobiele apps, zoals Tune-In. Het is van groot belang dat de publieke zenders goed vindbaar blijven via dergelijke apps.

In 2017 zijn grote veranderingen doorgevoerd voor Radio2 en 3FM. Dit vanwege het belang dat de publieke radiozenders (meer) onderscheidend programmeren. Unieke personality’s die verrassen, informeren en je helpen verkennen, zorgen dat de programma’s van BNNVARA een duidelijke meerwaarde hebben ten opzichte van streamingdiensten of functionaliteiten van de smartspeaker.

Voor NPO Radio1 zijn de videofragmenten van columnisten en vaste medewerkers uit De NieuwsBV zeer succesvol gebleken. Wekelijks bereikte het programma hiermee al honderdduizenden gebruikers. De NieuwsBV speelde in 2017 een belangrijke rol in de politieke journalistiek. De huidige expertise op het gebied van onderzoekjournalistiek willen we in 2018 verder uitbouwen.

Op NPO Radio2 hebben we in 2017 onze zendtijd met ingang van 2018 verder uitgebouwd. In de zomer hebben wij Rob Stenders aan ons weten te binden die met ingang van 1 januari 2018 de zendtijd tussen 14 en 16 uur op zich neemt. De toewijzing van deze zendtijd aan BNNVARA heeft overigens binnen de publieke omroep veel voeten in de aarde gehad. Trots zijn wij ook op het feit dat wij Malou in de nachtelijke talent-uren weten in te zetten. Noemenswaardig voor NPO radio2 is ook de bijzondere uitzendingen van Ekdom vanuit London.

NPO 3FM heeft een zware tijd achter de rug, waarbij ook in onze programmering is ingegrepen. Met ingang van het najaar 2017 staat de nieuwe programmering en bouwen we aan nieuwe merken namens BNNVARA én 3FM op de prominente uren. De programma’s moeten er toe doen en er moet meer over gesproken worden, zowel over de inhoud van de dagelijkse show als over programmaversterkende acties en evenementen. Eva Koreman verzorgt de lunchprogrammering op 3FM, Mark en Ramon zijn het nieuwe duo in de middag. Ook zijn we in 2017 gestart met online versterkende formats voor de titels rondom DJ’s met een groot aantal volgers online zoals bijvoorbeeld Frank en Kaj.  Kaj van der Ree was genomineerd voor beste programma en presentator. En altijd indrukwekkend waren de uitzendingen vanuit het Glazen Huis van Sander Hoogendoorn en Domien.

BNNVARA participeert in NPO FunX. NPO FunX richt zich op jongeren en jongvolwassenen (15- 34 jaar) in grootstedelijke gebieden in Nederland, met name, maar niet alleen, in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De zender is inhoudelijk essentieel voor het totaalaanbod van de NPO: de muziek is op andere radiozenders - publiek en elders - niet tot nauwelijks te horen en de zender bereikt daarmee een zeer jonge en diverse groep luisteraars. NPO FunX bespreekt belangrijke sociaal-maatschappelijke onderwerpen in programma’s en online/mobile in audio en video.

NPO FunX bereikt wekelijks 18% van de 15-35-jarigen in de vier grote steden (groei van 3% ten opzichte van 2015) en is bovendien bij 55% van deze doelgroep bekend. Onder de TMSA (Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders) luisteraars is NPO FunX met een weekbereik van 23% zelfs marktleider onder 15-35 jarigen in de vier grote steden. De zender is hiermee complementair aan NPO 3FM (5%).

Hoewel BNNVARA geen eigen programma’s heeft op FunX onderschrijven wij het belang van deze zender. Het is in het belang van de publieke omroep als geheel, en daarmee in het belang van BNNVARA om een doelgroep te bereiken die de publieke omroep niet op andere wijze weet te bereiken. Nu FunX zich richt op een jonge doelgroep vinden wij ook onze taak om binnen FunX een, weliswaar bescheiden, rol te spelen. Het partnership heeft overigens op het gebied van presentatietalent ook opgeleverd dat wij Shay Kreuger aan ons hebben weten te binden, die nu een eigen radioprogramma heeft op NPO Radio2.

In 2017 heeft BNNVARA met 101BARZ weer volop ingezet op het grootste hiphop-platform van Nederland. Het YouTube-kanaal heeft ruim 480 duizend abonnees. Het heeft net als FunX een diverse groep kijkers, ook onder de makers is de diversiteit groot. Barz geeft jong (hiphop) talent letterlijk een eigen platform.