Informatie en debat

Met onze reguliere, hoogwaardige journalistieke producties als Pauw, Zembla en Kassa, was BNNVARA in 2017 sterk aan de bal bij de publieke omroep. Pauw viel vooral op met haar journalistieke invalshoeken en gastenkeuze en met het verkiezingsprogramma Pauw & Jinek – De Verkiezingen. Zembla haalde bijna wekelijks het nieuws met haar onderwerpen en is inmiddels ongeveer het enige vaste onderzoeksjournalistieke televisieprogramma van publieke omroep. Zembla baarde onder andere veel opzien met haar eigen producties over de Amerikaanse president Trump.

Kassa vond zichzelf opnieuw uit, werd urgenter en nieuwsgerichter. Over maar liefst elf onderwerpen werden vragen gesteld in de Tweede Kamer. De facebookpost #Ikziejewel bereikte in totaal 1.500.000 mensen. Kassa mocht zich ook verheugen op in totaal 15 miljoen unieke browsers op de Kassa-site. Ook maakte Kassa in 2017 gebruik van nieuwe technologie: het was het eerste BNNVARA-programma dat in een live-programma gebruik maakte van Augmented Reality.

Met onze documentaire-reeksen De Oorlogsrecherche, Ché, De Verdediging, In het Spoor van IS en De Ondergang van De Van Imhoff, leverden we een belangrijke bijdrage aan dit genre op NPO2. Zonder uitzondering werden deze programma’s goed beoordeeld door de vak-recensenten en De Verdediging en De Ondergang van de Van Imhoff haalden ook de toplijstjes van “het beste” door NRC aan het einde van het jaar. In het Spoor van IS werd in de kranten en op social media bedolven onder complimenten. Niet alleen vanwege de moed van de makers Sinan Can en Jochem van Pinxteren, maar ook omdat BNNVARA erin slaagde complexe materie helder en toegankelijk in woord en beeld te vertellen.

Ook wat betreft eenmalige documentaires, waarmee we naast de reguliere titels de kleur van BNNVARA extra kunnen overbrengen, opereerden we in de voorhoede. Op het verdiepende net NPO2 maakten we onder andere Vrouw Slaat Man en Mano Bouzamour: De Belofte. Voor NPO3 en online kleurden we het jongerendebat met My Fucking Problem, Genderbende en Fame Shame. En voor NPO1 maakten we De Vrijwilliger en de grote publieksfilm KUYT, waar in totaal 1,5 miljoen mensen naar keken.