Communicatie

Het seizoen 2017/2018 is in augustus gestart met de lancering van het nieuwe merk BNNVARA tijdens de grote seizoenspresentatie voor alle (pers)relaties in onze eigen studio. Het samengaan van de merken BNN en VARA vormde de aftrap van een nieuwe beweging mét historie. BNNVARA spreekt zicht uit met de ambitie hét progressieve mediabedrijf van Nederland te willen zijn. Onder deze nieuwe vlag vormt communicatie het vliegwiel voor zowel vertrouwde als nieuwe programma’s, projecten en evenementen in het najaar van 2017.

Maar ook in het voorjaar van 2017 heeft BNNVARA niet stilgezeten. De BNNVARA Talentday 2017 was een groot succes. Uit meer dan 5500 aanmeldingen en 600 auditanten kozen we 24 talenten die in verschillende disciplines op verschillende plekken aan de slag gingen. Mensen die niet per se aan het werk willen, maar wel een kijkje achter de schermen willen nemen, hebben zich ook dit jaar weer kunnen vermaken tijdens de Open Studio Dagen. Meer dan 30.000 bezoekers deden het Mediapark aan. Bij BNNVARA troffen zij een Selfiestreet: een route waar je op de foto kon met zes BNNVARA-sterren én met de echte Televizierring van Floortje die daar getoond werd. Een workshop van Kinderen voor Kinderen, Het BNNVARA Museum met daarin de geschiedenis van BNN en VARA, 101Barz en DWDD, het publiek kon zich de hele dag goedverzorgd vermaken bij BNNVARA thuis.

Met evenementen die wisselen van omvang hebben we pers en publiek in het land in het geïnformeerd en geamuseerd, passend bij het programma of thema. Van een feestelijke première voor de documentaire KUYT op het NFF voor meer dan 1000 mensen in de Stadschouwburg, tot een bijzondere première van de docuserie De Ondergang van de Van Imhoff in aanwezigheid van alle hoofdrolspelers. En van een spontane preview in de kerstvakantie voor de fans van Floortje Naar Het Einde van de Wereld in FC Hyena in Amsterdam Noord tot de gaypride-boot van Frank van der Lende.

BNNVARA was in 2017 voor het tiende jaar trotse mediapartner van het Movies That Matter Festival, waar we dit jaar flink aanwezig waren met twee festivalpremières (de film Bram Fischer en de serie De Oorlogsrecherche) vijf geselecteerde films op TV en Spijkers met Koppen live vanuit de foyer op NPO Radio2. Tevens verzorgen we jaarlijks de publieksprijs voor Beste Film. Op het Movies that Matter Festival staan films en documentaires rond mensenrechtenkwesties centraal. Een thema van Amnesty International dat BNNVARA omarmt.