Voorwoord
Als we terugblikken op 2018, zien we een bewogen jaar voor BNNVARA. Met veel hoogtepunten, goede kijkcijfers en maatschappelijke impact, het vertrek van de driekoppige directie en de komst van een nieuw directie-duo. Vanaf 1 november 2018 staan Content Directeur Gert-Jan Hox en ik met trots aan het hoofd van BNNVARA, de beste en meest dynamische, ideële mediaorganisatie van Nederland. Gesteund door een actieve achterban en een op 1 september j.l. gefuseerde ledenvereniging BNNVARA.
Op radio, televisie en online glorieerden we, zowel kwalitatief als kwantitatief. Gemiddeld waren we per dag ruim 7 uur op televisie en 15 uur op radio te vinden, waarmee we van alle omroepen de meeste zendtijd realiseerden. Onze programma’s kregen niet alleen 29 nationale en internationale prijzen, maar ze zorgden ook voor maatschappelijke discussies en Kamervragen.
Vooral de petitie over het kinderpardon, naar aanleiding van de #BOOS documentaire: Terug naar je eige land viel op. Maar liefst 250.000 mensen ondertekenden de petitie, resulterend in een nieuw kinderpardon. Over impact gesproken.
BNNVARA is veelzijdig. Of het nu gaat om een dramaserie als Klem, de onderzoeksjournalistiek van Zembla, de reisreportages van Floortje, de natuurradio van Vroege Vogels, de hiphop van 101BARZ, of onze dagelijkse talkshows DWDD en Pauw: we maken niets zonder reden. We streven er elke dag naar om met ons media-aanbod, op alle kanalen, een steen in de maatschappelijke vijver te gooien: vooruitstrevend, vernieuwend en herkenbaar. Met aandacht voor de vragen die leven en met bevlogen mediamakers die naar antwoorden zoeken, vertellen we verhalen die verteld moeten worden, onder welke omstandigheid dan ook.
Eigenlijk zijn we geen omroep, maar een oproep. Een oproep voor een open, gelijkwaardige en sociale samenleving. Gedreven door de waardes waar BNNVARA voor staat.
In dit jaarverslag vertellen we u waar dit ons gebracht heeft.
Doet u met ons mee in 2019?
Karin van Gilst
Algemeen Directeur BNNVARA