Personeel
Arbeidsmarkt
Het aantrekken van de arbeidsmarkt bleef ook voor BNNVARA in 2018 niet zonder gevolgen. Het verloop bij functies als marketing en digital was groter dan voorheen en het bleek moeilijker om nieuwe collega’s te werven. Er is een nieuw ontwerp gemaakt voor arbeidsmarktcommunicatie. BNNVARA zet in het bereiken van nieuw personeel in op zingeving en een aantrekkelijke werkomgeving. De nieuwe brandstory wordt daarom vertaald naar het werven (en behouden) van personeel.
Coachingscafé
Speciaal voor millenials is een coachingcafé georganiseerd. Collega’s zijn getraind om het café te begeleiden. Vragen over verwachtingen met betrekking tot werk en toekomstplannen werden in wisselende samenstellingen besproken. Afgesloten werd met een levend Linkedín waardoor men van elkaars expertise en netwerken gebruik kon maken. Deelnemers waren enorm enthousiast. Bekeken wordt of dit voor herhaling vatbaar is.
Ziekteverzuim
Ook BNNVARA merkte in 2018 een onverklaarbare stijging van het aantal medewerkers met burn-out klachten. Een trend, die overal waarneembaar is, maar waarvoor niet echt een sluitende verklaring te vinden is. Nader onderzoek leverde op dat het niet expliciet aan een bepaalde groep medewerkers te koppelen valt. In overleg met de Arbodienst en deskundigen is een programma opgezet voor leidinggevende en medewerkers, waarbij het herkennen en voorkomen van burn-out centraal staat.
Diversiteit
Wij maken onze programma’s voor een breed publiek. Voor alle leeftijden, genders en alle geaardheden, voor alle sociale lagen van de bevolking, gezond of met een handicap en voor iedereen waar hun wieg of die van hun (voor)ouders ook heeft gestaan. Dat kunnen we natuurlijk des te beter als de mensen, die onze programma’s maken of ondersteunen een representatieve vertegenwoordiging van onze maatschappij zijn. Sinds 2016 is diversiteit als speerpunt voor de organisatie benoemd. Inzet is het vergroten van de (culturele) diversiteit: in redacties, maar ook bij presentatoren, gasten en cast. En hoewel we steeds meer diversiteit op het scherm hebben laten zien in onze programma’s, moeten nog steeds stappen worden gezet achter de schermen, op het scherm en achter de microfoon. Want we vinden de resultaten nog niet goed genoeg. In 2019 zetten we onze inspanningen voort. Begin 2019 hebben wij het Charter Diversiteit ondertekend en waarmee we ons verplichten om de door ons geformuleerde doelen op het gebied van diversiteit en inclusie te bereiken. Ook zullen we hierover jaarlijks verantwoording afleggen.
Cijfers
Ons personeelsbestand zag er in 2018 en 2017 als volgt uit
2018 | 2017 | ||||
Loonkosten incl. sociale lasten | 29.550.000 | 30.063.000 | |||
Man -Vrouw | 46% : 54% | 47% : 53% | |||
Totaal aantal personen | 463 | 473 | |||
Totaal aantal fte | 428,9 | 438,4 | |||
Onbepaalde tijd-bepaalde tijd | 227 : 236 | 210,3 : 228,1 |
En kende de volgende leeftijdsopbouw
2018 | 2017 | ||||
1950-1960 | 35 | 36 | |||
1960-1970 | 81 | 84 | |||
1970-1980 | 92 | 97 | |||
1980-1990 | 134 | 155 | |||
Vanaf 1990 | 121 | 101 |