Toegevoegd aan Mijn Verslag Mijn verslag 1

Voorwoord

Een nieuw logo, een nieuw merk, nieuwe makers en veel nieuwe of vernieuwde programma’s. BNNVARA is in 2017 begonnen aan het volgende hoofdstuk van haar bestaan. De losse merken BNN en VARA gingen samen als BNNVARA, zonder streepje. Is dan alles nieuw in 2017? Zeker niet, vertrouwde programma’s als Kassa, De Wereld Draait Door, Spuiten en Slikken, Floortje naar het einde van de Wereld, De Kwis, Vroege Vogels,  #BOOS, Vier Handen op 1 buik en Pauw behoren tot de vaste waarden van onze omroep. Waar voorheen of BNN of VARA bovenin beeld stond, prijkt nu het nieuwe BNNVARA-logo.

Wij bedanken vertrekkend algemeen directeur en voorzitter Gerard Timmer, die met zijn tomeloze energie én onze ambitie om BNNVARA klaar te maken voor de toekomst, de aanjager en initiator is geweest van dit proces. Hierdoor is de zichtbaarheid van BNNVARA groter dan ooit. Dat is ook hard nodig in een druk medialandschap met YouTube, Netflix, Spotify, Facebook, Instagram, maar ook RTL en Talpa. BNNVARA wil en moet dagelijks van zich laten horen, want we zijn een publieke omroep die overal impact wil hebben,  bij iedereen die er voor openstaat. We sporen iedereen aan zich in zaken te verdiepen, ideeën en content te genereren, te bediscussiëren en te delen op alle platforms binnen en buiten ons domein.

Toch is de ruimte daarvoor, op platforms van derden maar zeker ook financieel, geen vanzelfsprekendheid. Arie Slob, de nieuwe minister voor Onderwijs en Media liet weten dat de publieke omroepen rekening moeten houden met een bezuiniging van ruim 60 miljoen, vanaf 2019. De reden is de tegenvallende inkomsten van de STER. Daarmee wordt pijnlijk duidelijk dat er een verband bestaat tussen reclameverkoop en het budget van de publieke omroep. Een koppeling die de politiek niet zou moeten willen.  Maar wij moeten zelf ook kritisch blijven kijken naar onze onafhankelijkheid. Zo namen we in 2017 de lastige beslissing om de documentaire Jesse over de verkiezingscampagne van GroenLinks niet uit te zenden, vanwege twijfel over de journalistieke onafhankelijkheid. Hier hebben we lering uitgetrokken, want ook voor ons geldt: het kan altijd beter.

Wij streven er elke dag naar om met ons media-aanbod, op alle kanalen, een steen in de maatschappelijke vijver te gooien. Dat doen we vanuit onze progressieve mentaliteit want wij vinden dat de samenleving altijd vrijer, socialer en nieuwsgieriger kan. In de sterke wil daar een bijdrage aan te leveren ligt de tomeloze ambitie van BNNVARA.

Laat 2018 maar komen!

Marc Adriani, voorzitter/algemeen directeur a.i.