VARAgids en spin off's
De VARAgids was opnieuw het grootste progressieve weekblad van Nederland, ook al daalde de betaalde oplage van de titel naar 148.128 exemplaren in het derde kwartaal. De tijdschriftenmarkt – en dus ook de RTV-bladenmarkt – staat nog steeds onder druk en de VARAgids vormt daarop geen uitzondering. Bij de oplagedaling in 2019 geldt overigens wel dat deze, in vergelijking met andere bladen, relatief laag is.
Uit een groot lezersonderzoek bleek opnieuw de grote loyaliteit van de lezer met de VARAgids. De helft van de abonnees kijkt het blad dagelijks in, nog eens bijna 20 procent doet dat 4 à 5 keer per week. De VARAgids zit daarmee duidelijk in het dagelijks ritme van de lezer. De tevredenheid van over de gids is ook hoog: gemiddeld krijgt hij een rapportcijfer van 7,8.
Nieuwe abonnees werden geworven met een mooie propositie, inclusief e-reader. Daarnaast is voor abonnees een leesclub opgericht, waarbij ze ook met korting e-books kunnen bestellen. Die ingeslagen weg blijkt succesvol en zal in 2020 een vervolg krijgen.
De VARAgids wil zijn lezers op een intelligente en toegankelijke manier door het media-aanbod van de komende week gidsen en inmiddels gebeurt dat ook voor diensten als Netflix en NPO Plus. Achterin de gids staat iedere week een overzicht van de vijf beste toevoegingen aan het on demand-aanbod. Daarnaast speelde VARAgids-spin off de Lagarde nog verder in op het veranderende mediagebruik. Met de artikelen over series, film, tv en podcasts is de site, op eigen kracht, een autoriteit geworden op het gebied van VOD-aanbieders.