Vereniging & leden
2019 was het eerste ‘volle’ jaar van de nieuwe BNNVARA-vereniging (na de fusie van de verenigingen BNN en VARA in 2018). Ons ledenbestand bestaat nu niet meer alleen uit leden met een BNN- of VARA-achtergrond, maar ook uit mensen die de vereniging BNNVARA als nieuw lid zijn gaan steunen.
Ledenbinding
Alle leden ontvingen viermaal het magazine MijnBNNVARA met daarin redactionele artikelen over nieuwe programma’s, kijkjes achter de schermen (bij Pauw, DWDD en Vroege Vogels) en diverse win-acties (zoals setbezoeken bij de dramaseries Hollands Hoop en Oogappels). Daarnaast kregen ze maandelijks een digitale nieuwsbrief met informatie, inspiratie en activatie-mogelijkheden.
Trouwe leden werden in 2018 beloond met de BNNVARA Kraskalender en dat leidde in 2019 weer tot diverse contactmomenten via winacties.
Meer persoonlijk contact
Naast dat alles werden voor het eerst diverse BNNVARA-previews van nieuwe of terugkerende programma’s georganiseerd met aansluitend een debat of Q&A-sessie. Voorbeelden zijn: WAD (in Hilversum), Planeet Nigeria, Hotel Athene en Over Mijn Lijk (in Amsterdam), In de naam van het volk (in Oosterbeek), Sluipschutters (in Den Bosch) en Onze Jongens op Java (in Amstelveen). Het doel om onze leden en fans in het hele land op te zoeken en te verbinden met onze programma’s kan, onder meer hierdoor, zeker geslaagd worden genoemd. Verder organiseerden we de ‘Het beste van BNNVARA’-dag op het Nederlands Film Festival, waarmee we een mediapartnership afsloten vanwege de connectie op het gebied van drama en documentaire. Openingsfilm op het festival was het door BNNVARA gecoproduceerde regiedebuut van Halina Reijn, Instinct.
Het eerste BNNVARA-festival
Niet te missen was, op 27 oktober, het eerste BNNVARA Festival op het Westergasterrein in Amsterdam. Deze eerste editie stond in het teken van de programma’s die wij als BNNVARA maken en was bedoeld voor alle BNNVARA-leden en de fans van onze programma’s. BNNVARA is immers een beweging van makers met een missie die we daadwerkelijk willen verbinden met onze leden en fans. Zo ging Floortje Dessing in gesprek over haar programma Naar Het Einde Van De Wereld, waren er journalistieke masterclasses (met onder meer Jeroen Pauw), vertelde Tim Hofman over #BOOS, was er theater, konden bezoekers naar diverse BNNVARA-documentaires en - series kijken en speeddaten met de ledenraad. Een en ander werd feestelijk aangekleed met muziek van onze radio-dj's.
Eindejaarsmissie
Eind 2019 introduceerden we de BNNVARA Eindejaarsmissie waarbij ruim 12.000 deelnemers onze strijd tegen wegwerpplastic steunden. Een mooie bijdrage aan ons merk met veel positieve reacties van de leden én een mooie financiële bijdrage aan de Plastic Soup Foundation.
Met onze programma’s willen we invulling geven aan een betere samenleving en als we spreken over rechtvaardigheid, hebben we het ook over het goed achterlaten van deze wereld aan de generaties na ons. Het is dan ook niet toevallig dat we veel aandacht hebben besteed aan het tegengaan van het gebruik van zogenaamd single use plastic zoals petflesjes. Radiomaker Sander Hoogendoorn werd ambassadeur van de Plastic Soup Foundation, Sahil Amar Aïssa heeft zich met het programma Make Holland Great Again ingezet om het gebruik van single-use plastic te verminderen en Vroege Vogels-presentator Menno Bentveld maakte de documentaire serie Ik, Plastic.
Daarop aansluitend kregen leden ook een mail waarin we niet alleen de hoogtepunten van 2019 een plek gaven maar ook het nummer Kraanwater van Sander, Sahil en Menno (een variant op het nummer Spraakwater van Extince) lanceerden.
Ledenservice
Veel leden maakten gebruik van mijn.bnnvara.nl om een aantal zaken zelf te regelen. Zo kan bijvoorbeeld ook in de avonduren of het weekend om een nazending van de VARAgids worden gevraagd of kan een adreswijziging doorgegeven worden. Voor anderen blijft het telefonische contact met onze ledenservice echter belangrijk, zoals blijkt uit de 25.000 telefoontjes die ons bereikten.