DWDD
In De Wereld Draait Door bleven we dagelijks op jacht naar originele invalshoeken op nieuws, media en cultuur, zochten we naar nieuwe vormen en rubrieken én ontwikkelden we spin-offs.
Ook in het 14e en 15e seizoen van DWDD waren er teveel bijzondere uitzendingen om een uitputtend overzicht te kunnen geven en beperken we ons tot enkele spraakmakende hoogtepunten.
Het immense succes van de film Bohemian Rhapsody werd onderstreept door een live ‘vertaling’ van het beroemde Live Aid-optreden van Queen uit 1985 door Waylon.
Emma Wortelboer zorgde er, in aanloop naar het Eurovisie Songfestival, met haar YUNG-rubriek voor dat ze daadwerkelijk de punten mocht uitdelen voor Nederland. De rest is geschiedenis…
Cheb Khalid kreeg Ali B, Gordon en Fidan Ekiz dansend op tafel en seizoen 14 werd afgesloten met een Songs in the Key of Life-special. Het werd de culminatie van een prachtige muziekrubriek die de kenmerkende momenten in een mensenleven probeerde te vatten in prachtige nummers, begeleid door bijzondere animaties.
In DWDD Heimwee zagen twee miljoen kijkers de eenmalige terugkeer van Kopspijkers op de zaterdagavond en samen met Romana Vrede werd de documentaire Dit is de Leven gemaakt. Hierin werd de schoonheid gevat waarmee autistische kinderen de wereld waarnemen en dat bleef niet onopgemerkt. Met 851.000 kijkers was het de best bekeken documentaire van het jaar. Daarnaast was er ook ruimte voor een special over Suriname n.a.v. de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk, voor een special over 100 jaar Radio (gelijktijdig uitgezonden op NPO Radio 1) en brachten we muziekspecials over de Abbey Road Studio en Ramses Shaffy.
Na tien colleges met Robbert Dijkgraaf vanuit de Gashouder, werd gekozen voor een nieuwe vorm. In de laatste week van het jaar presenteerde hij een jaaroverzicht waarin alle belangrijke thema’s van 2019 terugkwamen, gezien door de blik van de wetenschap.