Verslag Raad van Toezicht BNNVARA
(Dit hoofdstuk is tot stand gekomen onder verantwoordelijkheid van de RvT)
In 2019 was de Raad van Toezicht als volgt samengesteld:
Wanda van Kerkvoorden (voorzitter)
David Lauwen (voorzitter audit commissie)
Gemmie Hermens (voorzitter werkgeverschapscommissie)
Wilbert Mutsaers
Arjan El Fassed
De Raad van Toezicht heeft in 2019 10 keer plenair vergaderd, waarvan 4 keer telefonisch. Daarbij is geen van de leden frequent afwezig geweest.
De Audit Commissie is tweemaal bijeen geweest ter bespreking van de jaarrekening 2018 en de begroting 2020. Bij de bespreking van de jaarrekening was de accountant aanwezig. Er is dit jaar voor gekozen om de interimcontrole in de voltallige RvT met de accountant te bespreken.
De Werkgeverschapscommissie is tweemaal bijeen geweest ter bespreking van onder andere de evaluatie van het bestuur en de voorbereiding van de zelfevaluatie.
De leden van de Raad van Toezicht zijn voorts aanwezig geweest bij de verschillende vergaderingen van de Ledenraad BNNVARA en de voorbereidende commissievergaderingen.
Taken en werkwijze raad van toezicht
De Raad van Toezicht houdt vanuit zijn zakelijke-professionele expertise toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken bij de omroepvereniging. Ten behoeve van het toezicht op de bedrijfsvoering beoordeelt de Raad van Toezicht vier maal per jaar een financiële rapportage van het bestuur en agendeert en bespreekt onderwerpen die van belang zijn voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. De Raad van Toezicht vervult ook de rol van werkgever van het bestuur en adviseert de Ledenraad BNNVARA dienaangaande.
Aan de adviesrol ten behoeve van de Ledenraad geeft de Raad van Toezicht, behalve met schriftelijke adviezen en eventuele mondelinge toelichting daarop, mede invulling door actief te participeren in de vergaderingen van de Ledenraad. De Raad van Toezicht functioneert tevens als adviseur en klankbord voor het Bestuur, op zodanige wijze dat dit de toezichthoudende taak niet belemmert. De Raad van Toezicht oefent deze taak uit tijdens de reguliere vergaderingen en met name tijdens thema- en strategiesessies.
De Raad van Toezicht werkt met commissies die uit zijn midden worden benoemd en die zowel structureel als tijdelijk kunnen zijn. Structurele commissies zijn er op dit moment ten behoeve van het werkgeverschap c.q. de remuneratie (de Werkgeverschapscommissie) en de financiële controle (de Audit Commissie).
De Raad van Toezicht legt externe verantwoording over zijn handelen af door middel van dit jaarverslag. In dit jaarverslag wordt bericht over de aandachtspunten van de Raad van Toezicht in het verslagjaar, op welke wijze inhoud is gegeven aan het toezicht op de bedrijfsvoering en de strategie, en op welke wijze advies is gegeven aan de Ledenraad. Ook wordt de samenstelling van de Raad van Toezicht vermeld.
De Raad van Toezicht heeft in 2019 de zelfevaluatie voorbereid door middel van individuele terugkoppeling op de gebieden die tot het takenpakket van de Raad van Toezicht behoren, alsmede ten aanzien van het individueel functioneren en het functioneren als geheel. Ook is om input van onder andere het bestuur gevraagd. De afrondende plenaire bespreking van de bevindingen vindt begin 2020 plaats. De Raad van Toezicht beoogt de zelfevaluatie over 2020 te laten plaatsvinden, conform het beleid, door middel van inschakeling van een derde partij.
Besluiten raad van toezicht
Overeenkomstig de statuten heeft de Raad van Toezicht in 2019 besloten tot:
Wijziging huishoudelijk reglement Raad van Toezicht
Voordracht voor benoeming door de Ledenraad BNNVARA van PWC als accountant voor de jaarrekeningcontrole over 2019 en 2020
Goedkeuren besluiten bestuur
Overeenkomstig de statuten heeft de Raad van Toezicht in 2019 haar goedkeuring verleend aan de hiernavolgende besluiten van het bestuur:
Begroting 2020
Besluit tot herinrichting van de organisatie – onder voorbehoud van een positief advies van de OR
Besluit tot verlenging van een lening onder nieuwe voorwaarden
Advisering bestuur
De Raad van Toezicht heeft in haar rol als adviseur met het bestuur gesproken over:
de herinrichting van de organisatie onder het bestuur
strategische koers van BNNVARA
de ontwikkelingen in het medialandschap en de gevolgen voor de koers van BNNVARA
Met het bestuur is aan de hand van kwartaalrapportages gesproken over de financiën en bedrijfsvoering van BNNVARA. Met het bestuur is gesproken over risicomanagement en in het bijzonder risicobereidheid. Deze is op basis van een voorstel van het bestuur begin 2020 opnieuw vastgesteld.
Functioneren bestuur
De Raad van Toezicht, met daarin de Werkgeverschapscommissie als voortrekker, beoordeelde continu het functioneren van het bestuur als geheel en de individuele bestuurders in hun specifieke rol, onder andere tijdens (de voorbereiding van) de vergaderingen, strategiesessie en Ledenraadvergaderingen. Ook heeft frequent (ongeveer iedere zes weken) overleg plaatsgevonden tussen het bestuur en de voorzitter van de Raad van Toezicht.
Eind 2019 is het vertrek van de Algemeen Directeur aangekondigd. Dit heeft geleid tot extra gesprekken met de Algemeen Directeur, alsook de Directeur Content, leden van het MT en de OR. De Raad van Toezicht heeft besloten om voorafgaand aan de werving voor de definitieve invulling van de vacature allereerst de procedure medio 2018 rondom de werving en selectie van de Algemeen Directeur te evalueren. Dit zal begin 2020 starten.
Advisering ledenraad BNNVARA
De Raad van Toezicht heeft de Ledenraad BNNVARA geadviseerd over de jaarrekening en begroting.
Audit commissie
De Audit Commissie bestaat uit David Lauwen (voorzitter) en Arjan El Fassed. De Audit Commissie heeft zich – onder andere – bezig gehouden met:
bespreking met de accountant van de jaarrekening BNNARA;
bespreking met het bestuur van de begroting.
Werkgeverschapcommissie
De Werkgeverschapscommissie bestaat uit Gemmie Hermens (voorzitter), Wilbert Mutsaers en Wanda van Kerkvoorden. De Werkgeverschapscommissie heeft zich – onder andere – bezig gehouden met de evaluatie van het bestuur en de zelfevaluatie. Ook heeft de Werkgeverschapscommissie een voortrekkersrol gehad rondom het vertrek van de Algemeen Directeur, de interim opvolging van de Algemeen Directeur, de voorbereiding van de evaluatie rondom het vertrek van de Algemeen Directeur en het opstarten van de definitieve invulling van de vacature.
Gemmie Hermens heeft vanuit de Werkgeverschapscommissie periodiek overleg met de Ondernemingsraad van BNNVARA.
Financiën
De Raad van Toezicht en in het bijzonder de Auditcommissie hebben tot taak het bestuur en de Ledenraad te adviseren over de begroting, de begrotingsuitvoering en de jaarstukken. In 2019 heeft de Raad van Toezicht geadviseerd over de jaarrekening van BNNVARA en goedkeuring verleend aan de begroting 2020 van BNNVARA.
Samenstelling en specifieke deskundigheid raad van toezicht
Naam | Functie | Specifieke deskundigheid |
Wanda van Kerkvoorden | Voorzitter | Juridische expertise, governance en ICT |
Arjan El Fassed | Lid | Politieke en bestuurlijke deskundigheid publieke sector |
Gemmie Hermens | Lid | HRM |
David Lauwen | Lid | Financiën en bedrijfsvoering |
Wilbert Mutsaers | Lid | Media/Nieuwe media |
Rooster van aftreden Raad van Toezicht
Leden RvT BNNVARA | 1e termijn | 2e termijn | |
Wanda van Kerkvoorden | 20-01-2018 | 20-01-2022 | |
Arjan El Fassed | 01-01-2022 | 01-01-2026 | |
Gemmie Hermens | 01-01-2020 | 01-01-2024 | |
David Lauwen | 01-05-2019 | 01-05-2023 | |
Wilbert Mutsaers | 01-01-2022 | 01-01-2026 |