Algemene toelichting

Activiteiten

Omroepvereniging BNNVARA (hierna: BNNVARA) is op 11 september 2013 opgericht met als doel om hier per 1 januari 2014 het gezamenlijke media-aanbod van Vereniging BNN en Omroepvereniging VARA in onder te brengen. BNNVARA verzorgt omroepprogramma's in de zin van de Mediawet 2008, en in dat kader het verzorgen van radio- en televisieprogramma's en andere audiovisuele producten op het gebied van informatie, cultuur en ontspanning, die de maatschappelijke, culturele of godsdienstige dan wel geestelijke behoeften bevredigen die leven bij zowel de jonge als de oude generaties.

Continuïteit

Nederland en omroep getroffen door coronavirus

Ten tijde van het opstellen van de jaarrekening 2019 is Nederland getroffen door het coronavirus dat wereldwijd is uitgebroken. De Nederlandse regering heeft vergaande maatregelen genomen om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beheersen en kwetsbare groepen in de samenleving waar mogelijk te beschermen.

Dit alles raakt ook de bedrijfsvoering van BNNVARA. Medewerkers werken op dit moment zoveel mogelijk vanuit huis en contacten met externe partijen worden tot een minimum beperkt. Tegelijk heeft BNNVARA de publieke taak om Nederland goed te informeren over de gaande ontwikkelingen. Er zullen keuzes gemaakt worden welke producties kunnen worden gemaakt en op welke manier dit kan, zonder de veiligheid van medewerkers en betrokkenen in gevaar te brengen. De keuzes die worden gemaakt zullen organisatorische en mogelijk ook financiële gevolgen hebben.

Bestuur neemt maatregelen

Er is een calamiteitenteam ingericht met relevante stakeholders van de verschillende afdelingen. Dit team overlegt dagelijks over de ontwikkelingen en de te nemen maatregelen en over de communicatie met de collega’s.

Belangrijkste uitgangspunt voor alle besluiten is de veiligheid van de medewerkers. Daarna is de continuïteit van de programmering en de organisatie hoofddoel.

Er zijn maatregelen getroffen op het gebied van de werkzaamheden, de hygiëne en de opnames om de veiligheid van medewerkers maximaal te garanderen.

Verwachte gevolgen

De wijzigingen van de programmering betreffen vooralsnog vooral verschuivingen van programmering en slechts in een klein aantal gevallen het vervallen van programmering.

Indien de crisis langer aanhoudt dan het voorjaar van 2020 zal een groter deel van de programmering niet meer in het boekjaar kunnen worden gerealiseerd. Het effect hiervan wordt als niet materieel beoordeeld omdat titels dan doorschuiven naar 2021.

Geen gevaar voor de continuïteit

Het bestuur is van mening dat er geen sprake is van een materiële onzekerheid in de continuïteit. De huidige gevolgen van de coronacrisis voor de omroep zijn relatief beperkt. Het heeft vooralsnog geen effect gehad op de continuïteit van de organisatie. Medewerkers zijn in staat vrijwel al het werk op afstand te doen. Ook de invloed op de programmering is vooralsnog beperkt doordat er geen sprake is van een materieel teruglopende vraag van de NPO waardoor de financiering nagenoeg gelijk blijft. De vergoeding voor de organisatiekosten zal als gevolg van deze crisis niet wijzigen.

Wel kan de crisis effect hebben op het faillissementsrisico van producenten. De omroep beoordeeld dagelijks de producties bij producenten, de vooruitbetalingen en het risico. Op korte termijn bestaan er geen liquiditeitsproblemen.

Op de langere termijn bestaan er rondom het verloop en de impact van de corona crisis onzekerheden. Dit is mede afhankelijk van de duur van de crisis en de maatregelen die de overheid treft. Het is op dit moment redelijkerwijs niet goed mogelijk om verdere toekomstige effecten in te schatten.

Handelsregister en vestigingsadres

Omroepvereniging BNNVARA is als vereniging met volledige rechtsbevoegdheid ingeschreven bij het handelsregister onder nummer 58742638 en is gevestigd op het Wim T. Schippersplein 3 te Hilversum.
Per 1 september 2018 is de statutaire naam ‘Omroepvereniging BNNVARA’ en ons media-aanbod wordt verspreid onder het merk BNNVARA.

Schattingen

Bij toepassing van de grondslagen en regels voor het opstellen van de jaarrekening vormt het bestuur BNNVARA zich verschillende oordelen en schattingen die essentieel kunnen zijn voor de in de jaarrekening opgenomen bedragen. Indien het voor het geven van het in artikel 2:362 lid 1 BW vereiste inzicht noodzakelijk is, is de aard van deze oordelen en schattingen inclusief de bijbehorende veronderstellingen opgenomen bij de toelichting op de desbetreffende jaarrekeningposten.

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Het kasstroomoverzicht is opgesteld volgens de indirecte methode. De geldmiddelen in het kasstroomoverzicht bestaan uit de liquide middelen, met uitzondering van deposito’s met een looptijd langer dan drie maanden. Ontvangsten en uitgaven uit hoofde van interest, ontvangen dividenden en winstbelastingen zijn opgenomen onder de kasstroom uit investeringsactiviteiten. De verkrijgingsprijs van de verworven groepsmaatschappij is opgenomen onder de kasstroom uit investeringsactiviteiten, voor zover betaling in geld heeft plaatsgevonden. Transacties waarbij geen instroom of uitstroom van kasmiddelen plaatsvindt, waaronder financiële leasing, zijn niet in het kasstroomoverzicht opgenomen. De betaling van de leasetermijnen uit hoofde van het financiële leasingcontract zijn voor het gedeelte dat betrekking heeft op de aflossing als een uitgave uit financieringsactiviteiten aangemerkt en voor het gedeelte dat betrekking heeft op de interest als een uitgave uit operationele activiteiten.

Verbonden partijen

Als verbonden partij worden alle rechtspersonen aangemerkt waarover overheersende zeggenschap, gezamenlijke zeggenschap of invloed van betekenis kan worden uitgeoefend. Ook rechtspersonen die overwegende zeggenschap kunnen uitoefenen worden aangemerkt als verbonden partij. Ook de bestuursleden en andere sleutelfunctionarissen van BNNVARA zijn verbonden partijen.

Transacties van betekenis met verbonden partijen worden toegelicht voor zover deze niet onder normale marktvoorwaarden zijn aangegaan. Hiervan wordt toegelicht de aard en de omvang van de transactie en andere informatie die nodig is voor het verschaffen van het inzicht.

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen

De wijze waarop de bezoldiging wordt berekend, is overeenkomstig de berekeningswijze, zoals deze is bepaald in Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) die op 1 januari 2013 in werking is getreden. Volgens artikel 1.3, eerste lid, onderdeel d, vallen de landelijke publieke media-instellingen, waaronder BNNVARA en NPO, onder het bezoldigingsmaximum en het openbaarmakingsregime.

BPPO

Op grond van artikel 2.3, derde lid, onderdeel b, Mediawet 2008 is door de raad van bestuur van de NPO het 'Beloningskader Presentatoren in de Publieke Omroep’ (BPPO) opgesteld. Het bedrag dat uiteindelijk is toegestaan om boven het maximum van categorie C aan een presentator toe te kennen, wordt uitsluitend betaald uit de verenigingsmiddelen. Dit geldt eveneens voor het deel van het dienstverband dat een bestuurder tevens presentator bij de media-instelling is. 
In 2017 is de regeling aangepast. De beloningscategorie C van de BPPO-regeling is per 05-10-2017 gelijkgesteld aan de WNT-norm.

Gebeurtenissen na balansdatum

Het coronavirus classificeert zich als een gebeurtenis na balansdatum. De effecten op BNNVARA zijn geduid in paragraaf algemene toelichting inzake de continuïteit.