Vereniging BNNVARA en ledenvertegenwoordiging

BNNVARA kent vier statutaire organen: het Bestuur, de Raad van Toezicht, de Ledenraad BNNVARA en de Algemene Ledenvergadering (ALV) waarin alle leden zitten. Het bestuur bestaat uit twee directieleden. De voorzitter van de Vereniging BNNVARA is tevens Algemeen Directeur van het omroepbedrijf.

De Ledenraad BNNVARA telt 24 personen: 12 personen in de leeftijdscategorie 16-34 jaar en 12 personen ouder dan 34 jaar. De Ledenraad BNNVARA wordt gekozen door de leden. De Ledenraad kent een presidium dat gekozen wordt uit 2 leeftijdscohorten. Het presidium bestaat uit Jur Marringa (cohort 35 jaar en ouder) en Pien van Putten (cohort 16-34 jaar).

De Ledenraad van de Vereniging BNNVARA is in 2022 vier keer plenair bijeengekomen. De voorbereidende vergaderingen, de zgn. commissievergaderingen voorafgaand aan de Ledenraad, vonden digitaal plaats. Naast de gebruikelijke statutaire onderwerpen heeft de Ledenraad in februari 2022 ingestemd met de benoeming van Suzanne Kunzeler als Directeur Content van BNNVARA. Andere onderwerpen die gedurende het jaar werden besproken zijn: de campagne “De huur is te duur” (april), “Waarom zijn we een publieke omroep en waarom zou BNNVARA moeten blijven bestaan?” (juni) en in november stond met name de situatie naar aanleiding van het Volkskrant artikel over de misstanden bij De Wereld Draait Door centraal en is er uitgebreid gesproken over duurzaamheid.

Als gevolg van het verdwijnen van de Thema Advies Commissies startte in 2022 de commissie Content. Deze vond tweemaal plaats; in maart nog met de Content Directeur a.i. Robert Kievit over het programma Scheefgroei en het jaarverslag en in het najaar met de nieuwe Content Directeur, Suzanne Kunzeler over de contentstrategie.

Maar liefst twaalf BNNVARA-leden traden op 1 januari 2022 toe tot de Ledenraad nadat op 31 december 2021 twaalf leden, in verband met het aflopen van hun termijn, afscheid hadden genomen. Vanwege het grote aantal nieuwe leden waren in het voorjaar van 2022 extra overleggen georganiseerd om het publieke bestel, de verdeling van taken en de onderliggende financiële systematiek toe te lichten.

Werkgroep Toekomst Ledenraad

In het najaar heeft de Ledenraad de werkgroep Toekomst Ledenraad geïnstalleerd. In 2021 werd in samenspraak met de organisatie door de Ledenraad besloten te stoppen met de Thema Advies Commissies (TACs). Met twaalf nieuwe leden veranderde bovendien de opvatting over de functie van een Ledenraad. De werkgroep gaat in 2023 verkennen welke vorm van de Ledenraad en de daarmee gepaard gaande toetsing past bij een ledenvereniging van een hedendaags omroepbedrijf dat volop in beweging is.

WAUW!

Sinds 2020 werkt BNNVARA samen met Lucia Marthas van Marthas Theatre World aan het project WAUW!. Dit project is een aantal jaren geleden gestart en wordt vanuit de vereniging gefinancierd. WAUW! zorgt ervoor dat vluchtelingenkinderen, spelenderwijs, de kans krijgen om mee te doen aan een bijzonder educatief programma. Afgelopen jaar zijn maar liefst 7 azc-scholen bezocht waar kinderen door middel van dans, zang en creativiteit een extra steuntje in de rug krijgen om hun talenten te ontdekken.