Radio

In 2022 heeft BNNVARA haar ambitie op audio versterkt door het podcastaanbod verder uit te bouwen en te verstevigen. BNNVARA heeft vooral ingezet op de verduurzaming van onze podcastseries met groot bereik en grote waardering van ons publiek, zoals De Leeuw Lult Verder (NPO Radio 5) en Blokhuis de Podcast (NPO Radio 2). Een nieuwe vaste waarde in ons podcastaanbod is Bureau Sport (NPO Radio 2), het radioprogramma dat in 2022 een doorstart kreeg als podcast en ook in 2023 het hele jaar te beluisteren gaat zijn. Naast deze langlopende series maakten we een aantal kortlopende journalistieke producties voor NPO Radio 1, zoals Welkom in Washington (Laila Frank) en De Ommezwaai (Sander Heijne). BNNVARA richt zich in het podcastaanbod ook op talentontwikkeling. Dat is bijvoorbeeld tot uiting gekomen in de goed beluisterde nieuwe podcast Alledaagse Vragen, waarin jonge makers afwisselende luisteraarsvragen beantwoorden.

Lineair

Op NPO Radio 1 krijgen nieuwe omroepen steeds meer een plek en moet ook BNNVARA inschikken, Özcan Akyol maakte eind december 2022 de allerlaatste uitzending van Onze Man in Deventer. Een nieuwe titel wist BNNVARA op NPO Radio 1 wel te lanceren: Vroeg!, elke werkdag om 5 uur een gesprek over één onderwerp. Presentator Stephan Komduur kreeg daarvoor zelfs de Philip Bloemdalprijs 2022, de tweejaarlijkse stimuleringsprijs voor journalistiek presentatietalent.

Morad el Ouakili maakte in 2022 zijn debuut als presentator van de Top 2000 op NPO Radio 2. Hij had ’s avonds tussen 22:00 en 00:00 uur een vliegende start tijdens dit grote radio-event. Daarmee sorteerde hij qua tijdstip meteen voor op zijn nieuwe dagelijkse programma, dat vrijwel aansluitend van start ging. Hij volgde Giel Beelen, die besloot op wereldreis te gaan, op.

De grootste veranderingen in radioland vonden plaats bij NPO 3FM. De hele zender ging op de schop en dat had zeker effect op de BNNVARA-titels. Het leidde tot het verlies van de belangrijke drive time slots in de ochtend en middag en daarmee ook tot vertrek van Frank van der Lende en Sander Hoogendoorn. Nieuwe collega’s werden aangetrokken: Jaimy de Ruijter en Mai Verbij. Samen met Mark van der Molen maakte Mai de hele zomer de ochtendshow op 3FM. Dit was zo’n succes dat dit nieuwe duo een programma op het prominente tijdslot 13-16 uur in het weekend. Jaimy maakt doordeweeks een programma van 19-22 uur, waarin veel aandacht is voor concerten en festivals. Ramon Verkoeijen gaat voor het eerst in zijn carrière solo, met een show tussen 10-13 uur in de weekenden. Timur Perlin behield de lunchshow op 3FM, zij het een uur korter met het krachtige format ‘3FM Requestival’.