Data, innovatie & development

Data

BNNVARA heeft drie geprioriteerde doelgroepen: jongeren, mensen met een praktische opleiding en mensen met een migratieachtergrond. We maken content voor, met en over hen. Daarvoor moeten we weten wat er onder deze geprioriteerde doelgroepen leeft. In 2022 hebben we uitgebreid onderzoek gedaan (nulmeting, deskresearch, panelgesprekken) om deze doelgroepen beter te leren kennen. In 2023 moet dit uitmonden in een divers panel om hun te bevragen over onze content en ook over wat we als betrokken makers moeten agenderen. Daarnaast is een model uitgewerkt waarmee we in kaart kunnen brengen hoe loyaal onze gebruikers zijn. Op die manier kunnen we bewust actie ondernemen om een terugkerende gebruiker te bewegen actief en uiteindelijk een medestander te worden. Ook hebben we, in samenwerking met diverse programma’s, geëxperimenteerd met videocommenting (Vialog, Hongarije) om op deze manier onze achterban te tonen in en rondom onze content. We ronden in 2023 de testfase af en beslissen dan over een mogelijk vervolg.

Innovatie

BNNVARA blijft op zoek naar innovatieve manieren om onze content te (door)ontwikkelen. Droomreis, een interactieve meditatieve audiobeleving van 3 op Reis, is afgelopen jaren succesvol gebleken en met een investering van NPO hebben wij dit doorontwikkeld tot een volwaardig nieuw product. Nachtkastje, een AR toepassing voor queer jongens die hun eerste stappen willen zetten op seksueel gebied, werd zeer positief gewaardeerd door de gebruikers en een volgende versie – voor vrouwen – is in ontwikkeling. Daarnaast scoort Oordeel hoge ogen onder gebruikers: een auditieve mobile game waar ouders en pubers met elkaar in gesprek gaan over lastige onderwerpen. Er wordt nu onderzocht hoe we dit aan reguliere programmering kunnen koppelen. Met Vroege Vogels is een interactieve podwalk getest. De test werd door een jongere doelgroep met enthousiasme ontvangen en ook hier worden de mogelijkheden voor doorontwikkeling in samenwerking met NPO onderzocht. Allemaal voorbeelden van een nieuw gebruiksmoment, een nieuwe behoefte, nieuwe technieken en (uiteindelijk) nieuw publiek.

Development

In 2022 hebben we BNNVARA.nl verder uitgebouwd tot een community- en mediaplatform. Het is inhoudelijk versterkt doordat we Joop.nl hebben geïntegreerd op BNNVARA.nl en de interactiviteit is geïntensiveerd. In het verlengde daarvan hebben wij de moderatietool doorontwikkeld waardoor zowel post- als premoderatie mogelijk is op al onze sites.
Daarnaast zijn thema’s geïntroduceerd op BNNVARA.nl. Binnen thema’s wordt unieke content gecombineerd met relevante content over dat thema uit diverse programma’s. Het merk BNNVARA wordt op die manier aan de hand van thema’s geladen en crossnavigatie tussen programma’s wordt zo gestimuleerd waardoor het meer aansluit op gebruikersbehoeften.
Naast deze technische, duurzame ontwikkelingen zijn ook BNNVARA-acties ondersteund met de Huurcheck-tool en (in samenwerking met Peerby) het hulp-biedende platform in het kader van #IkRedHetNietMeer. Deze tools hebben diverse Nederlanders daadwerkelijk verder geholpen.