Compliance, governance en mediagedragscode

Good governance en integriteit zijn basisvoorwaarden voor een publieke media-instelling. Het normenkader hiervoor is te vinden in de Mediawet, de Governancecode van de NPO 2021 en de eigen gedragsregels van BNNVARA zoals opgenomen in haar Mediagedragscode. Met alle druk die er op de publieke media en haar medewerkers staat, is het op orde hebben van governance en compliance essentieel en dat is door bestuur en de Juridische Afdeling ook uitgedragen.

Om (de schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen worden jaarlijks de nevenwerkzaamheden en financiële belangen van alle medewerkers uitgevraagd. Daar waar het gaat om bestuurders, toezichthouders en belangrijke journalistieke functionarissen van BNNVARA zijn de relevante nevenwerkzaamheden, na toetsing, gepubliceerd in een openbaar register. Om dit register voldoende actualiteitswaarde te geven worden de nevenwerkzaamheden van bestuurders en toezichthouders bij wijzigingen direct online geactualiseerd. Bij journalistieke functionarissen is de uitvraag halfjaarlijks en zijn de actualisaties gepubliceerd.

BNNVARA heeft, conform de Governancecode, een compliance officer (het hoofd Juridische Zaken): medewerkers weten deze voor vragen over nevenactiviteiten en andere integriteitsvragen steeds goed te vinden. De compliance officer bracht het normenkader zoals hierboven genoemd op meerdere momenten ook uit eigen initiatief onder de aandacht van medewerkers.

Daarnaast geldt dat compliance vast onderdeel is geworden van de onboarding- en voorlichtingsbijeenkomsten die gedurende het jaar georganiseerd worden voor (nieuwe) medewerkers. Het gaat hierbij vooral om het creëren van bewustheid van de integriteitsregels bij al onze medewerkers.

Compliance risico

De productie van onze programma’s vindt hoofdzakelijk plaats in Nederland. Voor programma’s die in het buitenland worden opgenomen (bv. reisprogramma’s of documentaires) geldt dat sprake kan zijn van zakelijke relaties en transacties, waarbij we rekening moeten houden met uiteenlopende (en veranderende) (inter)nationale wet- en regelgeving. Dit kan leiden tot een verhoogd risico op niet-naleving van Nederlandse dan wel internationale wet- en regelgeving. Natuurlijk spannen wij ons in om de achtergronden en geschiktheid van al deze relaties en transacties binnen de geldende wet- en regelgeving te begrijpen, maar zijn ons bewust van het risico dat sommige relaties en/of transacties een mogelijke schending van wet- en regelgeving kunnen inhouden. Om dit risico te mitigeren zijn interne beleidslijnen en procedures opgesteld (o.a. gedragscode, klokkenluidersregeling, autorisaties van declaraties en betalingen etc.) met betrekking tot transacties met personen in het buitenland en de naleving van relevante (lokale en internationale) wet- en regelgeving. Het is onze inzet om te handelen in overeenstemming met alle relevante lokale en internationale wet- en regelgeving.