Non-fictie

In 2022 brak de oorlog in Oekraïne uit, de gevolgen werden maatschappij-breed gevoeld. Een vluchtelingenstroom, inflatie, koopkrachtverlies door stijgende prijzen van grondstoffen etc. BNNVARA zorgde direct dat we onderdeel waren bij dit maatschappelijke debat door onze programmering aan te passen. Er werden extra programma’s gemaakt (Slava Oekraïne, De Gevluchte Gast, Zelensky - president in oorlogstijd), en in onze talkshows Nieuws BV en Ter Plekke op Radio1, Khalid & Sophie, Op1, en Buitenhof werd er veelvuldig aandacht aan de oorlog besteed. Daarnaast ontkwamen we niet aan de moeilijke situaties van veel Nederlandse huishoudens en gezinnen. Door de gevolgen van hoge inflatie en koopkrachtverlies in eigen land zagen we dat steeds meer huishoudens in Nederland worstelden, nog steeds worstelen, om financieel rond te komen. Met de Kassa-campagne #Ikredhetnietmeer en De Warme Weken van Radio-2-programma Jan Willem Start Op, riep onze omroep de kijkers/luisteraars op om in actie te komen.

Impact

BNNVARA streeft naar een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. Dat streven is leidend in onze programmering, waarmee wij iets teweeg willen brengen: mensen (van diverse achtergronden) bereiken en beroeren, onrecht ontmaskeren, discussie aanwakkeren, mensen in beweging zetten en soms ook de dingen gewoon laten zien zoals ze zijn. Daarnaast zijn wij ook de omroep die mensen wil amuseren, vermaak bieden, liefst maatschappelijk gelaagd.

Veel van onze content heeft grote maatschappelijke impact gehad. Dat begon op 20 januari met de BOOS aflevering over The Voice of Holland. Dat programma werd per direct van de buis gehaald, debatten werden op alle mogelijke platforms gevoerd, bedrijven hernieuwden hun protocollen en Mariëtte Hamer startte als regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Spuiten en Slikken startte het burgerinitiatief ‘Abortus is geen misdaad’ en haalde 93.828 handtekeningen op waarmee het onderwerp in de Tweede Kamer besproken moet worden. Met Pak De Macht haalden we tijdens een anti-abortusmars meer dan 62.000 euro op voor AVA, de belangenorganisatie die strijdt voor het recht op goede abortuszorg. Met #Ikredhetnietmeer hebben we het thema armoede, zoals gepland voor 2022, invulling gegeven. We maakten er een korte dagelijkse programmaserie van, en premier Rutte nam uit handen van presentator Amber Kortzorg het zwartboek aan. Door ZEMBLA werd de verdachte van de moord op Nederlandse IKON-Journalisten, 40 jaar geleden, opgepakt. Kortom, veel van onze acties zorgen voor impact en ook voor interactie met onze medestanders, waar we dit jaar extra focus op zetten.

Ook vielen we weer in de prijzen; alleen al met BOOS wonnen we 12 prijzen waaronder de Nipkowschijf en de Televizier-Ster Impact prijs. De NPO vaardigde de serie ook af naar de Emmy’s. Voor het derde jaar op rij won BNNVARA de Gouden Televizier-Ring, dit keer met Even tot Hier. Sinan Can won de journalistieke Tegel in de categorie Interview, voor zijn documentaire Retour Kalifaat. Kinderen voor Kinderen won de prijs voor de meest bekeken muziekvideo op YouTube; de Fittop10 werd 5,7 miljoen keer bekeken. Over Mijn Lijk was de best bekeken serie op Start in 2022 en 2doc Schijnstudent de best bekeken documentaire op dat platform.

Afgelopen jaar is het genremanagement geïntroduceerd en wordt er actief mee gewerkt. Om die reden geven wij onderstaand een overzicht van het media-aanbod non-fictie per genre.

JOURNALISTIEK EN OPINIE

Khalid & Sophie heeft zich in 2022 omhooggewerkt van tegenvallende kijkcijfers en matige waardering, tot de best scorende talkshow in de laatste uitzendweken. BNNVARA was bij Op1 de eerste omroep in de geschiedenis van Nederland die met Natasja Gibbs en Nadia Moussaid twee vrouwen koos als vaste presentatoren van een late night talkshow. Jeroen Pauw maakte als opvolger van Scheefgroei een serie genaamd Nederland is Vol. BNNVARA toonde aan opnieuw vol in de samenleving te staan door onder andere ZEMBLA dat zowel lineair als online voortdurend van zich doet spreken, en de vinger op de zere plek van de samenleving legt. Trots waren we ook op de Radio 1-podcast-serie van journalist Sander Heijne, over De Ommezwaai, over hoe grote bedrijven proberen te verduurzamen. Bij ons dagelijkse Radio1 programma Nieuws BV kwamen verschillende actuele, progressieve onderwerpen langs. Daarmee werd de inhoud van de programma’s ook gekoppeld aan de missie van de omroep: staan voor een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving, met het verbeteren van kansengelijkheid als hoofdthema.

DOCUMENTAIRE EN DOCUMENTAIRE SERIES

Tussen al het moois dat we maakten is het goed te benoemen dat we trots zijn op What’s Left, door maker Johan Fretz, over de teloorgang van de sociaaldemocratie. Gemaakt voor een jongere doelgroep, die deze vaak wisten te vinden via NPO Start. We vielen op met onze journalistieke documentaireseries als Het Porseleinen Huwelijk, Breuklijnen - Sinan in de Banlieues van Europa, Stenenkoorts, OLVG – Ziekenhuis met een hart, Alles is Famiri, die allemaal werden besproken in de andere media. Bij Alles is Famiri was er ook een NPO Start serie voor jongeren, gemaakt door ons talent Raisha Zegelaar. Daarmee verzorgde BNNVARA de aftrap van het Suriname-jaar, dat in 2023 op 1 juli eindigt met Keti Koti. Voor NPO Start was de documentaire Geen Gezeik van influencer Selma Omari een regelrechte hit.

HUMAN INTEREST

Na het winnen van de Televizierring in 2020 was in 2022 voor het eerst weer een nieuw seizoen van Over Mijn Lijk te zien. De betrokkenen werden als vanouds omarmd door de community, zowel lineair, als op start als op onze socials. Ook dit seizoen werd De Geknipte Gast met gasten als Joop van den Ende, Marjan Berk en Olcay Gulsen gewaardeerd door de kijkers. Een variant hierop, De Gevluchte Gast, werd gemaakt waarin Özcan Akyol ontroerende, open gesprekken had met vijf gevluchte mensen. Vaste titels als First Dates, Je Zal Het Maar Hebben, Break Free, Au Pairs, Boerderij van Dorst, 4 Handen op 1 Buik en Nachtdieren scoorden als vanouds lineair en/of online goed. Vernieuwing was er met de serie Poldermocro’s, met Sahil Amar Aissa als presentator, waarbij identiteitsvorming bij jongeren met een migratieachtergrond en het opgroeien tussen twee culturen belangrijke thema’s waren. Meer vernieuwing en content gericht op inclusie is in ontwikkeling. Dit is ook terug te zien in de redactie van de programma’s.

KENNIS EN EDUCATIE

KASSA kende een jaar van verhuizingen van tijdslot en netten. Niet wenselijk, maar de vele kijkers wisten het programma afgelopen jaar nog steeds te vinden. Het programma legt meer dan voorheen de nadruk op duurzaamheid, diversiteit en maatschappelijke onderwerpen, en verbreedt daarmee de definitie van consumententelevisie. Het lukte KASSA mede daardoor een jonger publiek aan te trekken. 3 op reis mocht weer verder reizen na twee jaar pandemie-problemen en doet dat met steeds meer aandacht voor duurzaamheid. De vaste en nog altijd succesvolle titels Vroege Vogels (tv, radio1, online), 2 voor 12, Per Seconde Wijzer zijn ankerpunten in de programmering gebleven. Daarnaast hebben we ook vernieuwing gebracht, bijvoorbeeld met Happy Trending en Sekskliniek, op NPO3.

CULTUUR EN AMUSEMENT

Meest in het oog springend is het succes van Even tot Hier. Met het wekelijks breken van record-kijkcijfers brachten Van der Laan en Woe actuele maatschappelijke thema’s heel grappig in de huiskamer. De comedy-talentenjacht Ik Ga Stuk bood tien komedietalenten een podium, helaas scoorde deze minder goede kijkcijfers dan gehoopt. De reeksen van Chansons!, Matthijs Gaat Door en ook POP22 werden in 2022 met Matthijs van Nieuwkerk gemaakt. In november kwam een einde aan de reeks van de programma’s. Enkele daarvan zullen in de toekomst doorgaan, met een andere presentator.

Cult-mediaprogramma Media Inside kende twee succesvolle seizoenen, waarbij de stap van opgenomen naar live-tv is gemaakt. Het jaar werd afgesloten met een scherpe en poëtische Oudejaarsconference van Claudia de Breij die diverse 5-sterren beoordelingen kreeg. Deze werd bovendien vaak teruggekeken en stond in de top 25 meest teruggekeken programma’s.

JEUGD

De BNNVARA-programmering op ZAPP is in 2022 flink gegroeid. Naast het nieuwe programma ‘Last Family Standing’, waren Teenage Boss en Freeks Jungle School weer succesvol. Lineair, maar vooral ook op YouTube maakten Emma Wortelboer en Jurre Geluk zodanige reuring met Steken en Prikken dat ze genomineerd werden voor de Televizier-ster Jeugd. Daarnaast is met deze twee presentatoren de pilot Groep 8 Redt de Wereld in 2022 gestart. 

Integraal programmeren

In 2022 omarmde NPO de uitgangspunten van het Integraal Programmeren. Door nog beter multidisciplinair samen te werken, hebben we bij BNNVARA eerder en scherper in beeld gekregen wanneer we kunnen inzetten op integrale programmering. Zo hebben we een aantal mooie campagnes gehad voor Alles is Famiri, OLVG – Ziekenhuis met een hart, Spuiten en Slikken en Pak de Macht. First Dates kreeg een eigen podcast. Ook was dit het jaar waarin we voor het eerst op Tiktok hebben ingezet. Dat heeft er onder andere toe geleid dat Au Pairs VIPS de eerste titel is die op TikTok met 1 video boven een miljoen heeft gescoord. Boerderij van Dorst, First Dates en Poldermocro’s deden het ook op alle social media platformen erg goed.

Voor het eerst hadden we ook titels die eerst op NPO Start werden uitgezonden of zelfs alleen op NPO Start bedoeld waren. De eerdergenoemde documentaire Omari scoorde fantastisch, What's Left werd en wordt nog steeds goed gevonden en Over Mijn Lijk de Reünie had zelfs meer dan twee miljoen views. Au Pairs de kerstspecial was alleen op Start te zien en ook de reguliere Au Pairs en Au Pairs VIPS, alsook Break Free deden het hier heel goed. In 2022 is een YouTube gespecialiseerde team, de Youtube Hub, gestart. Deze biedt een podium voor talenten van de BNNVARA Academy. De YouTube Hub heeft zichzelf afgelopen jaar bewezen met One Night Stand up, Try Before You Die, De Cancelclub en Kraken Doe Je Zo. De YouTube pagina van Spuiten en Slikken blijft nu, na een aantal jaren van daling, stabiel op dik 200.000 abonnees. Die van Kinderen voor Kinderen en BOOS blijven groeien en hebben inmiddels 625.000 en 900.000 abonnees. Ook Sluipschutters kreeg er ruim 150.000 abonnees bij en zit nu op 750.000.