Heldere positionering voor BNNVARA

Het scherp(er) stellen van de positie van BNNVARA binnen het publieke bestel kent een lange termijn aanpak die in 2022 heeft geleid tot concrete campagnes. Aan de hand van inzichten in onze doelgroepen zijn - vanuit onze missie om Nederland eerlijker, gelijkwaardiger en rechtvaardiger te maken – twee impactcampagnes ingezet, met als beoogd resultaat dat BNNVARA de omroep blijft die de voorkeur heeft en die opkomt voor hun kansen.

De Huur Is Te Duur

In eerste helft van 2022 is een merkcampagne ingezet op een groot probleem onder jongeren: de woningnood. Uit research bleek dat veel jonge mensen meer huur betalen dan ze eigenlijk horen te betalen en dat jonge huurders niet goed op de hoogte zijn van hun huurrechten. Om daar verandering in te brengen ontwikkelden we de campagne ‘De Huur Is Te Duur’. Op de Binnenrotte in Rotterdam openden we een protestcamping. Hier konden huurders gratis hun huur laten checken. Met verschillende online uitingen vertelden we huurders over hun huurrechten. Daarnaast hebben we een online tool ontwikkeld waarmee huurders een indicatie krijgen van hun juiste huurprijs. Meer dan 25.000 huurders vulden in 2022 de huurcheck in. Verschillende huurteams in het land kregen honderden mailtjes met hulpvragen van jonge huurders.

#IkRedHetNietMeer & Warme Weken

Verschillende BNNVARA-programma’s besteedden aandacht aan één van de belangrijkste maatschappelijke thema’s van 2022 namelijk ‘armoede’. Kassa riep in 2022 de hashtag #IkRedHetNietMeer in het leven, waarmee we een gezicht gaven aan de groep Nederlanders die kopje onder dreigde te gaan door de stijgende inflatie en de hoge energiekosten. Door middel van een themacampagne met daaraan gekoppeld een online platform gaven we Nederlanders de gelegenheid om hun verhaal te delen, maar ook om hulp aan elkaar aan te bieden. Na afloop van de actie bij Kassa nam het NPO Radio 2-programma Jan-Willem Start Op! het stokje over. In de uitzending zette dit programma meer dan 30 initiatieven in de spotlight die mensen helpen die het niet meer redden.