Verslag Raad van Toezicht BNNVARA

(Dit hoofdstuk is tot stand gekomen onder verantwoordelijkheid van de RvT)

Ook in 2021 bepaalde de coronapandemie helaas nog steeds een deel van de agenda van de Raad van Toezicht. Het merendeel van de vergaderingen moest noodgedwongen via videocalls plaatsvinden. De Raad heeft veelvuldig met de directie besproken welke impact de coronapandemie op BNNVARA en de mensen in de organisatie had en ten tijde van het schrijven van dit verslag nog steeds heeft. De Raad is onder de indruk van de veerkracht van eenieder en ook om te zien hoe er in deze moeilijke situatie juist ook nieuwe creatieve ideeën zijn ontstaan en uitgevoerd. Daarmee wil de Raad de directie en alle medewerkers graag complimenteren.

In 2021 werd gezocht naar een nieuwe voorzitter voor de Raad wegens het aflopen van de 2e en laatste termijn van Wanda van Kerkvoorden als voorzitter. De Raad was bijzonder verheugd met de benoeming van Zakia Guernina als nieuwe voorzitter met ingang van 1 januari 2022 en wil zijn dank uitspreken aan Wanda van Kerkvoorden voor de toewijding waarmee zij haar voorzitterschap gedurende 8 jaar heeft uitgeoefend.

In 2021 moesten voorzieningen getroffen worden na het uitvallen en vertrek van de Content Directeur. Met de ad interim benoeming van Robert Kievit als Directeur Content heeft de Raad het vertrouwen de continuïteit in de organisatie goed te waarborgen tijdens de zoektocht naar een nieuwe directeur. Per 15 april 2022 treedt Suzanne Kunzeler toe als directeur content tot de Raad van Bestuur van BNNVARA.

Samenstelling en vergaderingen in 2021

De Raad van Toezicht was in 2021 als volgt samengesteld:

  • Wanda van Kerkvoorden (voorzitter)

  • David Lauwen (voorzitter Audit Commissie en vicevoorzitter)

  • Gemmie Hermens (voorzitter Werkgeverschapscommissie)

  • Wilbert Mutsaers

  • Arjan El Fassed

De Raad is zeven keer in een plenaire reguliere en/of extra vergadering bijeen geweest. Geen van de leden is frequent afwezig geweest. Er is voorts veelvuldig overleg gevoerd over invulling van de vacature voor voorzitter van de Raad. Ook over de noodzaak om de positie van Directeur Content ad interim in te vullen is veelvuldig overleg gevoerd, zowel binnen de Raad als met de directie.

Leden van de Raad hebben deelgenomen aan de verschillende vergaderingen van de Ledenraad van BNNVARA en de voorbereidende commissievergaderingen. De vicevoorzitter woonde het overleg bij met de voorzitters van de raden van toezicht van de NPO en de andere publieke omroepen. Het daaruit voortvloeiende gesprek over de toekomst van de Publieke Omroep en de daarin opererende omroepverenigingen wordt in 2022 voortgezet.

Taken en werkwijze Raad van Toezicht

De Raad stelt zich onafhankelijk op en houdt vanuit zijn zakelijke-professionele expertise toezicht op het beleid van de directie en op de algemene gang van zaken bij de omroepvereniging. De Raad ziet toe op de bedrijfsvoering en agendeert onderwerpen die belangrijk zijn voor de continuïteit van BNNVARA. De Raad vervult ook de rol van werkgever van de directie. De Raad adviseert de Ledenraad en de directie en neemt actief deel aan vergaderingen van de Ledenraad en aan thema- en strategiesessies.

Commissies die de Raad uit zijn midden benoemt kunnen zowel structureel als tijdelijk zijn. Structurele commissies zijn op dit moment de Werkgeverschapscommissie ten behoeve van het werkgeverschap c.q. de remuneratie en de Audit Commissie voor de financiële controle. De Raad legt externe verantwoording over zijn handelen af door middel van dit jaarverslag.

De Raad heeft in 2021 de zelfevaluatie voorbereid door middel van individuele terugkoppeling op de gebieden die tot het takenpakket van de Raad behoren, alsmede over het individueel functioneren van de leden, het functioneren van de voorzitter en het functioneren van de Raad als geheel. De Raad heeft de zelfevaluatie over 2021 conform de Governancecode laten plaatsvinden met ondersteuning van een externe partij en de bevindingen besproken en teruggekoppeld, binnen de Raad alsook aan de directie.

Besluiten Raad van Toezicht

In lijn met de statuten heeft de Raad in oktober 2021 Robert Kievit voor benoeming voorgedragen aan de Ledenraad als Directeur Content ad interim. Ook stelde de Raad van Toezicht de voordracht vast voor benoeming door de Ledenraad van Ernst & Young (EY) als onafhankelijke accountant voor de jaarrekeningcontrole over 2021.

Goedkeuren besluiten Bestuur

De Raad van Toezicht heeft in 2021 zijn goedkeuring verleend aan de besluiten van het Bestuur ter vaststelling van de begroting en het jaarplan voor 2022 en het jaarverslag 2020.

Advisering Bestuur

De Raad van Toezicht heeft in zijn rol van adviseur met de directie onder andere gesproken over de samenwerking met Omroep Zwart, de Raad voor de Journalistiek en de herinrichting van de organisatie.

Voorts wisselden Raad en directie van gedachten over ontwikkelingen in het medialandschap en binnen het publieke bestel, waaronder de wijzigingen van de Mediawet, en de gevolgen daarvan voor de koers van BNNVARA. In de zelfevaluatie sprak de Raad de wens uit om aan de hand van een aantal grote thema’s in het jaar 2022 verkennende strategische gesprekken met de directie te voeren over de toekomst. Daarvoor werd een plan van aanpak uitgewerkt door de directie, dat vervolgens werd vastgesteld door de Raad.

Ook besprak de Raad de financiën en bedrijfsvoering van BNNVARA met de directie aan de hand van kwartaalrapportages, evenals het risicomanagement en in het bijzonder de risicobereidheid.

Functioneren Bestuur

Terugkerend onderwerp van gesprek in de Raad, met daarin de Werkgeverschapscommissie als voortrekker, was het functioneren van de directie als geheel en van de individuele bestuurders in hun specifieke rol, onder andere tijdens (de voorbereiding van) de vergaderingen, strategiesessies en Ledenraad-vergaderingen. De Werkgeverschapscommissie heeft de jaarlijkse beoordelingsgesprekken met de individuele bestuurders gevoerd. De voorzitter en vicevoorzitter van de Raad hebben daarnaast frequent (ongeveer iedere zes weken) overleg gevoerd met de directie.

Advisering Ledenraad BNNVARA

De Raad heeft de Ledenraad BNNVARA geadviseerd over de jaarrekening en begroting. Tevens heeft de Raad de voordracht gedaan bij de Ledenraad voor herbenoeming van twee van de leden van de Raad: Arjan El Fassed en Wilbert Mutsaers. De Raad is verheugd met de herbenoeming van deze ervaren leden. Ook heeft de Raad, zoals in de inleiding reeds genoemd, Zakia Guernina voorgedragen als opvolger per 1 januari 2022 van de vertrekkende voorzitter, met welke benoeming de Raad eveneens zeer verheugd is.

Audit Commissie

De Audit Commissie bestaat uit David Lauwen (voorzitter) en Arjan El Fassed.

De Audit Commissie kwam driemaal bij elkaar en besprak onder meer de kwartaalrapportages, de jaarrekening 2020, de bevindingen uit de interim-controle, het controleplan 2021 en de begroting 2022. Bij de bespreking van de interim-controle, het controleplan en de jaarrekening was de onafhankelijke accountant aanwezig. Na een aanbestedingsprocedure is er halverwege het jaar gewisseld van accountantskantoor. We namen afscheid van PWC en startten een prettige samenwerking met onze nieuwe accountant EY.

Werkgeverschapscommissie

De Werkgeverschapscommissie bestaat uit Gemmie Hermens (voorzitter), Wilbert Mutsaers en Wanda van Kerkvoorden.

De Werkgeverschapscommissie kwam vijf keer bijeen. De Werkgeverschapscommissie heeft een voortrekkersrol vervuld bij de invulling van de vacature Voorzitter Raad van Toezicht. Daarnaast heeft zij volgens de gebruikelijke gesprekscyclus diverse gesprekken gevoerd met de individuele leden van de directie. Ook boog de commissie zich over de aanpak van de zelfevaluatie, de bezoldiging van de directie en de jaaragenda 2022.

Ook is de Werkgeverschapscommissie voortrekker in het proces van de werving van een nieuwe Directeur Content. In 2022 is de Raad met een voorgenomen besluit voor een nieuwe directeur gekomen, dat aan de Ledenraad ter advisering werd voorgelegd, waarna benoeming door de Raad van Toezicht volgde. Per 15 april 2022 treedt Suzanne Kunzeler toe als directeur content tot de Raad van Bestuur van BNNVARA.

Ook het HR-beleid en het jaarplan 2021 waren onderwerp van gesprek in de Werkgeverschapscommissie. Gemmie Hermens voerde vanuit de Werkgeverschapscommissie periodiek overleg met de Ondernemingsraad van BNNVARA.

Financiën

De Raad van Toezicht, en in het bijzonder de Auditcommissie, heeft tot taak het Bestuur en de Ledenraad te adviseren over de begroting, de begrotingsuitvoering en de jaarstukken. In 2021 heeft de Raad van Toezicht geadviseerd over de jaarrekening van BNNVARA en goedkeuring verleend aan de begroting 2022 van BNNVARA.

Samenstelling en specifieke deskundigheid Raad van Toezicht

Naam

Functie

Specifieke deskundigheid

Wanda van Kerkvoorden

Voorzitter

Juridische expertise, governance en ICT

Arjan El Fassed

Lid

Politieke en bestuurlijke deskundigheid publieke sector

Gemmie Hermens

Lid

HRM

David Lauwen

Vice- voorzitter en lid

Financiën en bedrijfsvoering

Wilbert Mutsaers

Lid

Media en distributie

Rooster van aftreden Raad van Toezicht

Leden RvT BNNVARA

1e termijn

2e termijn

Wanda van Kerkvoorden

20-01-2018

20-01-2022

Arjan El Fassed

01-01-2022

01-01-2026

Gemmie Hermens

01-01-2020

01-01-2024

David Lauwen

01-05-2019

01-05-2023

Wilbert Mutsaers

01-01-2022

01-01-2026