Compliance, governance en mediagedragscode

BNNVARA vindt good governance en integriteit basisvoorwaarden voor een publieke media-instelling. Het normenkader hiervoor is te vinden in de Mediawet, de Governancecode van de NPO en de eigen gedragsregels van BNNVARA zoals opgenomen in haar Mediagedragscode. Met alle druk die er op de publieke media en haar medewerkers staat, is het belangrijker dan ooit om onze governance en compliance goed op orde te hebben.

Om (de schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen worden jaarlijks alle nevenwerkzaamheden van medewerkers uitgevraagd. Daar waar het gaat om bestuurders, toezichthouders en belangrijke journalistieke functionarissen van BNNVARA zijn de relevante nevenwerkzaamheden, na toetsing, gepubliceerd in een openbaar register. Om dit register voldoende actualiteitswaarde te geven worden nevenwerkzaamheden van deze functionarissen sinds 2021 ook tussentijds (halfjaarlijks) uitgevraagd en gepubliceerd. BNNVARA heeft, conform de Governancecode, een compliance officer (het hoofd Juridische Zaken): medewerkers weten deze voor vragen over nevenactiviteiten en andere integriteitsvragen steeds goed te vinden.

Voor 2021 geldt dat het toezicht op de governance (door een wijziging van de Mediawet) verlegd is van de RvB NPO naar de externe toezichthouder: het Commissariaat voor de Media. Mede in verband hiermee is de Governance Code van de Publieke Omroep 2017 per juli 2021 herzien en opnieuw vastgesteld onder de titel Gedragscode Integriteit Publieke Omroep 2021. Met deze nieuwe naam wordt duidelijker tot uitdrukking gebracht dat deze regeling geldt voor alle medewerkers van de Publieke Omroep (en niet alleen voor de besturen). De verschuiving van dit toezicht en de update van de regels hebben wij uitvoerig onder de aandacht van onze medewerkers gebracht.

Daarnaast geldt dat compliance ook vast onderdeel is geworden van de onboarding- en voorlichtingsbijeenkomsten die gedurende het jaar georganiseerd worden voor (nieuwe) medewerkers. Het gaat hierbij niet om het uiteenzetten van details maar wel om het creëren van bewustheid van de integriteitsregels bij al onze medewerkers.