Onze achterban en leden

Het bereik van de online portal van BNNVARA (bnnvara.nl) ligt met circa 3 miljoen pageviews in lijn met vorig jaar. In 2021 daalde het aantal bezoekers iets, maar ze waren wel aantoonbaar meer betrokken bij wat BNNVARA deelde: zodra bezoekers op de site van BNNVARA zijn, blijven ze langer en klikken vaker door. Afgelopen jaar investeerden we in het verder optimaliseren van de BNNVARA social kanalen. We bereikten met Facebook 8,4 miljoen mensen en met Instagram 3,5 miljoen. Het bereik van Facebook nam (in lijn met het gebruik van het medium als geheel) af. Evengoed nam met die kleinere groep de interactie (likes, comments, shares) als geheel enorm toe, met meer dan 40 procent. Overall zien we dat BNNVARA als merk online iets inlevert aan bereik, maar dat de totale betrokkenheid toeneemt.

Eind 2021 telde de BNNVARA ruim 383.000 leden waarvoor verschillende (online) events, mailingen en acties werden opgezet. Ook in 2021 lag onze focus op behoud: met online events rondom programma’s als In de Corona Kreukels, Over Mijn Lijk en de Vroege Vogels inspiratiesessie, Marker Wadden en My 9/11 verbonden we niet alleen duizenden mensen maar met een waardering van gemiddeld een 8,5 en een Netto Promotor Score (NPS) van +27, realiseren we ook binding.

We hebben in 2021 kritisch gekeken naar de propositie van het BNNVARA-lidmaatschap. Dit heeft ertoe geleid dat we in augustus de laatste editie van Mijn BNNVARA Magazine hebben uitgebracht en ons nieuwe platform BNNVARA Spot, exclusief voor BNNVARA-leden, hebben gelanceerd: een digitale plek voor de vereniging van BNNVARA om activiteiten rondom onze thema’s en programma’s te organiseren. Met dit platform kunnen we leden uit heel het land bereiken. Door middel van online inspiratiesessies kunnen onze leden hier in gesprek met makers en presentatoren of geven we een kijkje achter de schermen. De lancering van Spot hebben we gekoppeld aan de berichtgeving van de verhoging van het lidmaatschap voor leden die nog 5,72 euro betaalden naar 10 euro.

Een aantal momenten heeft in het afgelopen jaar geleid tot een verhoogde stroom aan reacties van onze leden. Onze samenwerking met Omroep Zwart en het stoppen van de Vooravond leidden tot vragen vanuit een deel van onze achterban en ook opzeggingen. Ook de prijsverhoging van het lidmaatschap voor leden die vanaf 2022 10 euro gaan betalen (in plaats van 5,72 euro) leidde tot reacties en helaas ook opzeggingen.

Lang bleven onze studio’s gesloten voor publiek of konden belangstellenden slechts mondjesmaat worden toegelaten. Wel hebben we invulling gegeven aan hybride of online only events en opnames, waarbij publiek vanuit de huiskamer bij het programma kon worden betrokken. Het mooiste voorbeeld hiervan is de publiekswerving voor het programma Even tot hier, dat zowel online only, met publiek in de studio als in hybride vorm is georganiseerd.