Juridische zaken

BNNVARA zorgt ervoor dat de juridische kennis binnen de organisatie goed geborgd is, zowel op het gebied van juridische vraagstukken van programmatische aard, alsook op het gebied van bijvoorbeeld arbeidsrechtelijke zaken en exploitatiedossiers met een juridisch aspect. In 2021 is de de samenwerking met Omroep Zwart juridische vormgegeven. De kennis over aanbesteding is in 2021 binnen de organisatie steviger geborgd.

Derden hebben in 2021 diverse keren een procedure tegen BNNVARA redacties aanhangig gemaakt. Bij de afsluiting van het jaar zijn er twee nog lopende procedures: een bodemprocedure over een Zembla uitzending over Rijkswaterstaat en een hoger beroep procedure van Willem Engel/Viruswaarheid tegen BNNVARA betreffende JOOP.nl naar aanleiding van een eerder door BNNVARA gewonnen kort geding.

Wij vinden het belangrijk om als toonaangevende omroep ook in collectieve juridische overleggen een plek te hebben en nemen daarom bijvoorbeeld de lead in het ‘kernteam TikTok’ van de NPO.