Organisatie BNNVARA

In 2021 werd een eerste scan uitgevoerd van de effectiviteit van de herinrichting uit 2018 en naar aanleiding daarvan werd ook een aanpassing doorgevoerd: er is een knip gezet tussen de afdelingen Bedrijfsvoering en Mediazaken. Daarnaast is ervoor gekozen om coördinerend producers en producers onder te brengen bij Mediazaken. Op die manier is de zakelijke kant van het maakproces belegd op één afdeling, daar waar de producers voorheen nog vielen onder de eindredacteuren. Hierop is door de OR positief geadviseerd en deze wijzigingen zijn inmiddels van kracht. Ook is een verandering aangebracht in de werking van het managementteam, door een onderscheid te maken tussen een kleiner managementteam (MT) en een groter ‘MTplus’, waarin naast alle producenten, ook de hoofden van stafdiensten deelnemen. In de herinrichting van 2018 werd over het creëren van één data-afdeling al een besluit genomen. In 2022 zal nog verder gekeken worden naar de efficiënte inrichting van onze organisatie.

Naast enkele wijzigingen in het managementteam van BNNVARA – waaronder het overlijden van eerder genoemde Gerke Nauta en het vertrek van het Hoofd Bedrijfsvoering – gaf Gert-Jan Hox in het late najaar van 2021 te kennen dat hij zijn functie ter beschikking stelde. De procedure voor de opvolging als directeur content – waar ook de OR een rol in vervult – is eind 2021 in gang gezet door de Raad van Toezicht. Per 15 april 2022 treedt Suzanne Kunzeler toe als directeur content tot de Raad van Bestuur van BNNVARA.

De NPO heeft in 2021 de bindende regeling vergoeding organisatiekosten aangepast aan het definitief toetreden tot het publieke bestel van 3 omroepen en de komst van 2 nieuwe aspirantomroepen. Dit betekent dat de organisatiekostenvergoeding daalt van 13,3 miljoen euro in 2021 naar 10,8 miljoen euro in 2026. In onze begroting 2022 houden we rekening met een bezuiniging van 1,5 miljoen euro.