Financieel verslag 2021

Resultaat / baten

(Bedragen x EUR 1)

BNNVARA heeft in het afgelopen jaar financieel gezien geen grote negatieve gevolgen ondervonden van de coronapandemie.

De baten waren in 2021 met een omvang van EUR 124,6M 10% hoger dan in 2020. De omvang van de baten op het platform TV steeg met 6,6M, op Radio met 1,2M en op Overig media-aanbod met 3,4M. De vergoeding voor de Organisatiekosten is in 2021 geïndexeerd en hierdoor met 211K gestegen.

De opbrengsten uit nevenactiviteiten (inclusief de opbrengst programmabladen) zijn in 2021 op hetzelfde niveau gebleven. De opbrengst uit programmabladen is met 258K gedaald vanwege de doorzettende dalende trend op de printmarkt. De opbrengst overige nevenactiviteiten is in 2021 met 219K gestegen. Geplande evenementen zijn net als in 2020 door de pandemie komen te vervallen. Naast de natuurlijke uitstroom zijn in 2021 de ledenwerfactiviteiten ook geraakt door het niet doorgaan van evenementen en uitzendingen met publiek. De opbrengsten uit verenigingsactiviteiten laten een daling zien van 6% ten opzichte van 2020 en komen uit op 2,5M.

Het bedrijfsresultaat kwam in 2021 uit op EUR -1.704K en het financieel resultaat was EUR 766K positief. In 2021 komt BNNVARA daarmee uit op een negatief resultaat uit bedrijfsvoering van EUR 938K.
Na aftrek van vennootschapsbelasting (EUR 55K) is een bedrag van EUR 938K ten laste van de Reserve Media-aanbod gekomen.

Eigen Bijdrage

Het resultaat uit de neven- en verenigingsactiviteiten bedraagt in 2021 EUR 4.493K. Daarnaast is sprake van een negatief resultaat op de organisatiekosten van EUR 814K. Op de hoofdtaak is EUR 4.616K ingezet. Per platform bedroeg de inzet eigen bijdrage:

Radio EUR 385K
Televisie EUR 3.922K
Overig media-aanbod EUR 309K

Organisatiekosten

De organisatiekostenvergoeding bedraagt in 2021 EUR 13.472K en is vanwege een index ten opzichte van 2020 1,6% hoger. Het exploitatiesaldo op organisatiekosten vertoonde een tekort van EUR 814K. Dit is ingegeven door incidentele kosten voor het verbeteren en professionaliseren van de processen binnen de ondersteunende afdelingen. Hierdoor is BNNVARA beter voorbereid op de toekomstige jaren.

Personeel

Ultimo 2021 bedroeg de personele formatie 452 FTE hetgeen 1,3% hoger is dan in 2020 (446 FTE). De gemiddelde formatie was in 2021 19 FTE hoger. De kosten voor lonen en salarissen zijn in 2021 met een bedrag van EUR 1.359K gestegen. Dit wordt voor een deel verklaard doordat er per 1 april 2021 een indexering heeft plaatsgevonden van 1,4%. Op 31 december 2021 is de huidige CAO afgelopen en vinden er gesprekken plaats over een nieuwe CAO.

In 2021 waren er geen medewerkers werkzaam in het buitenland.

Liquiditeit/Voorraad

De voorraadpositie is verder opgelopen van 14,8M in 2020 naar 20,6M ultimo 2021. Titels als First Dates, Oogappels, Sluipschutters en Over mijn lijk zijn in 2021 in productie genomen om komende jaren te worden uitgezonden. De omvang van de voorraad is hierdoor met 5,8M toegenomen ten opzichte van 2020. Merendeel van de titels die eind 2020 op voorraad zijn genomen zijn in 2021 uitgezonden of worden dat in het komende jaar. Er staan geen producties op voorraad waarvan het onzeker is of deze worden uitgezonden.

Reserve/Eigen vermogen

Het eigen vermogen van BNNVARA bedroeg per 31 december 2021 EUR 42.278K. Op het balanstotaal van EUR 69.558K bedroeg de solvabiliteit van BNNVARA 60,8%. Naar het oordeel van het bestuur is BNNVARA goed in staat om aan alle financiële verplichtingen op lange termijn te kunnen blijven voldoen. Continuïteitsrisico’s worden dan ook als verwaarloosbaar klein beschouwd.

De Reserve Media-aanbod (RMA) is vanwege een bindende NPO-regeling voor BNNVARA met ingang van 1 januari 2016 gemaximeerd op EUR 5.500K. De RMA bedroeg per 31-12-2020 EUR 5.500K en daalt door het negatieve resultaat naar EUR 4.507K. Dit is conform begroting.

Aan de reserve voor koersverschillen beleggingen is in 2021 1.430K gedoteerd waardoor het niveau van het eigen vermogen redelijk op hetzelfde niveau blijft als 2020. Na een grillig verloop in 2020 is in 2021 de marktwaarde van de portefeuille weer opgelopen waardoor ook de reserve koersverschillen is gestegen.

Beleggingsportefeuille

Het beursklimaat vertoonde vanwege de pandemie in 2020 een volatiel beeld maar wist een jaarrendement te behalen van 3,14%. In 2021 verbeterde de omstandigheden op de beurs aanzienlijk en is het jaarrendement uitgekomen op 6,9%. Dit is een stijging in beurswaarde van bijna 2M.

In 2021 is er door de beheerder besloten om verschillende wijzigingen aan te brengen in de samenstelling van de portefeuille. Dit heeft geleid tot een verkoopresultaat van EUR 428K. Samen met de dividendopbrengsten (EUR 226K) is hierdoor 654K verantwoord onder de post rentebaten en inkomsten uit beleggingen.

De portefeuille is met uitzondering van het verpande deel direct opvraagbaar en geeft op korte termijn geen liquiditeits- en kasstroomrisico’s. Er zijn geen dotaties of onttrekkingen gedaan in 2021 en het beleggingsbeleid is niet herzien.

Verenigingsinkomsten

In 2021 heeft de ledentelling plaatsgevonden met de peildatum 31-12-2020 ten behoeve van de aanvraag voor de nieuwe concessieperiode (2022-2026). BNNVARA heeft voldaan aan de criteria en de telling succesvol afgerond.

Het aantal leden is in 2021 gedaald naar een niveau van 384.599 (2020: 407.000). Dit is een daling van 5,5%. De focus lag in 2021 vooral op loyaliteit en kwaliteit van het ledenbestand in plaats van op werving.

Financiering

De succesvolle intekening in 2021 zorgde vanwege de voorfinanciering van de programmavoorraad voor momenten van krapte in de liquiditeit.
Om te voorkomen dat hiervoor een deel van de beleggingsportefeuille kortstondig aangesproken moest worden, heeft BNNVARA begin 2020 de bestaande leenfaciliteit met Van Lanschot Bankiers verruimd.

De nieuwe faciliteit behelst een dagelijks opvraagbare en aflosbare lening van maximaal EUR 8.000K zonder aflossingsverplichting.

De lening wordt opgevraagd op de momenten dat de liquiditeit tekortschiet. Op het moment van opvragen loopt BNNVARA over dat deel een renterisico. Mocht de variabele rente op gaan lopen dan kan BNNVARA altijd besluiten de liquiditeit op peil te houden door de beleggingsportefeuille aan te spreken. In die zin loopt BNNVARA maar in beperkte mate een renterisico.

Doordat bijna alle leveranciers in de eurozone gevestigd zijn, loopt BNNVARA in beperkte mate valutarisico’s.

Voorzieningen

De verplichting uit de overgangsregeling van het pensioenreglement is ultimo 2020 overgenomen door het pensioenfonds PNO. De verplichting is afgestort waardoor de voorziening per 31-12-2020 op nul staat.

In 2021 is er EUR 37K onttrokken aan de voorziening groot onderhoud door gepland onderhoud. Er is EUR 31K vrijgevallen omdat vervanging van bepaalde activiteiten niet meer nodig werd geacht, ook niet in de komende jaren.

In 2021 is voor EUR 24K aan jubileumuitkeringen uitgekeerd. De omvang van de voorziening is gedaald naar EUR 1.077K.

De voorziening loopbaantraject is op het niveau van het aantal personeelsleden dat op 31-12-2021 bij BNNVARA in dienst was. Voor elk personeelslid is EUR 1K beschikbaar. Door de stijging van het aantal FTE is daarmee ook de voorziening gestegen naar een niveau van EUR 485K.

Overgedragen Reserve Voor media-aanbod (ORMA)

In 2020 had BNNVARA  een positief resultaat uit bedrijfsvoering gerealiseerd en daardoor Overgedragen Reserve Voor Media-aanbod (ORMA) opgebouwd. In 2021 is het gelukt om de volledige ORMA in te zetten op de programmering. De ORMA is hiermee ultimo 2021 weer op EUR 0.

Covid-19 en frictiekosten

De financiële impact vanwege de Covid-19 pandemie is in 2021 zoals verwacht zeer beperkt gebleven. Voor het media-productieproces werd BNNVARA geconfronteerd met extra kosten vanwege de genomen voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen zoals opgesteld door het RIVM en in aanvullende protocollen die voor de gehele AV-sector zijn opgesteld.
Voorts had de pandemie impact op de geplande buitenlandse reizen die niet konden doorgaan of doordat binnenlandse locaties niet meer toegankelijk waren voor BNNVARA. Programmaformats zijn aangepast of uitgesteld en de productie liep in een aantal gevallen vertraging op.

BNNVARA is gecompenseerd door de NPO voor de hogere kosten die hiermee samenhangen op de programmering. De compensatie door de NPO bedraagt EUR 1.080K. BNNVARA heeft vanuit de eigen middelen EUR 35K bijgedragen.

De door overheidsmaatregelen geannuleerde Kerstvakantieconcerten van Kinderen voor Kinderen hebben geleid tot frictiekosten van EUR 187K. Dit bedrag komt uit de eigen middelen.

Op de overige afdelingen heeft dit geen financiële impact gehad. E zijn hogere kosten voor corona testen en de thuiswerk vergoeding maar daar staat tegenover dat er lagere reiskosten zijn gemaakt om naar kantoor te komen.

Vooruitblik 2022

Vanaf 2022 zal het publieke bestel er anders uitzien door nieuwkomers in het bestel (Omroep Zwart en Ongehoord Nederland) en een prominentere plek voor de huidige aspirant omroepen (WNL, Powned en Human) waardoor het garantiebudget van BNNVARA zal dalen. Het garantiebudget daalt van EUR 46M in 2021 naar EUR 36M in 2022. Dit heeft ook een impact op de vergoeding van organisatiekosten vanaf 2022 die zal dalen van EUR 13,3M in 2021 naar EUR 11,9M in 2022.

Omroep Zwart heeft als aspirant-omroep een voorlopige erkenning ontvangen voor de concessieperiode 2022-2026. BNNVARA heeft met deze nieuwe aspirant een samenwerkingsovereenkomst gesloten om deze omroep organisatorisch te ondersteunen. Gezien de omvang van een aspirant omroep zal de financiële impact van deze ondersteuning niet materieel zijn.

Vooruitblik RTVD

Ondanks het lagere garantiebudget is BNNVARA in staat succesvol te blijven met het intekenen van programma’s en een belangrijke speler te blijven binnen de publieke omroep. Voor 2022 zijn al veel intekeningen bevestigd door NPO. Hierdoor is BNNVARA verzekerd van een bepaalde omzet waardoor het in staat is om het personeel van werk te voorzien en de vaste kosten te dekken.

Vooruitblik Exploitatie

De verwachting is dat de abonneestand een verdere daling zal vertonen. De ledencontributie wordt per 1 januari 2022 verhoogd naar EUR 10. Dit heeft daarmee ook een negatief effect op het resultaat van de gids doordat er een hoger afdracht wordt gedaan voor de ondersteunde leden naar de vereniging.

De resultaten vanuit exploitatie zoals door programmaverkoop en rechten worden verwacht op het niveau te blijven van 2021.

Gelet op de maatregelen vanuit de overheid door het coronavirus is eind 2021 besloten om het evenement Kinderen voor Kinderen dat begin van 2022 zou plaatsvinden niet door te laten gaan. De kosten die hiervoor waren gemaakt zijn als verlies in 2021 verantwoord.

Vooruitblik Vereniging BNNVARA

In 2022 zullen de inkomsten van de vereniging stijgen doordat de ledencontributie wettelijk verhoogd moet worden naar EUR 10. De verwachting is wel dat het aantal leden zal afnemen. In 2021 is er een start gemaakt met het opbouwen van een duurzame relatie met de leden zodat dit kwalitatief en beter aansluit op de waarde van het lidmaatschap. Dit zal ook verder de focus krijgen in 2022.