Vereniging BNNVARA en ledenvertegenwoordiging

BNNVARA kent vier statutaire organen: het Bestuur, de Raad van Toezicht, de Ledenraad BNNVARA en de Algemene Ledenvergadering (ALV) waarin alle leden zitten. Het bestuur bestaat uit twee directieleden. De voorzitter van de Vereniging BNNVARA is tevens Algemeen Directeur van het bedrijf. De Raad van Toezicht bestaat uit vijf personen en is in 2021 in omvang en samenstelling niet gewijzigd, de Raad van Toezicht komt tenminste vier maal per jaar samen, of zo vaak als de leden dat nodig achten.

De Ledenraad BNNVARA telt 24 personen: 12 van hen in de leeftijdscategorie 16-34 jaar en 12 personen ouder dan 34. De ledenraad BNNVARA wordt gekozen door de leden. De ledenraad kent een presidium dat gekozen wordt uit 2 leeftijdscohorten. Het presidium bestaat uit Jur Marringa (cohort >35) en Pien van Putten (cohort 16-34).

De Ledenraad van de Vereniging BNNVARA is in 2021 vier keer plenair bijeengekomen. De voorbereidende vergaderingen, de zgn. commissievergaderingen voorafgaand aan de Ledenraad, vonden digitaal plaats. Naast de gebruikelijke statutaire onderwerpen heeft de Ledenraad in oktober 2021 middels het goedkeuringsrecht ingestemd met de benoeming van Robert Kievit als Directeur Content a.i.

Maar liefst 12 BNNVARA-leden namen op 31 december 2021 afscheid van de Ledenraad. Voorafgaand aan het vertrek zijn er verkiezingen uitgeschreven. Een oproep voor nieuwe leden leverde 19 aanmeldingen op. Alle plekken in de Ledenraad zijn daardoor weer ingevuld en is er een reserve-kandidatenlijst.

TACs

De vier Thema Advies Commissies (TACs) - Mens & maatschappij, Duurzaamheid, Lust for Life en Drama hebben vanwege COVID-19 allemaal één keer plaats gevonden. Gedurende het jaar heeft de werkgroep Toekomst Vereniging in samenspraak met de organisatie besloten te stoppen met de TACs en dit wordt omgezet naar online contact op BNNVARA Spot onder verantwoordelijkheid van de afdeling Publiek & Marketing.

WAUW!

Vereniging BNNVARA heeft in samenwerking met Lucia Marthas van Marthas Theatre World het project WAUW! geïnitieerd. Met WAUW! is het BNNVARA ondanks corona gelukt om naar 4 azc-scholen te gaan waar kinderen door middel van dans, zang en creativiteit een extra steuntje in de rug krijgen om hun talenten te ontdekken.