Non-fictie

In 2021 bleef de coronapandemie een stempel drukken op ons werk: redacties werkten nog steeds thuis, maar tot op een bepaald niveau werden versoepelingen mogelijk (en soms weer teruggedraaid), publiek werd mondjesmaat weer toegelaten (en soms weer geweerd), buitenlandse reizen gingen door met beperkingen en draaidagen werden zo aangepast dat er op een veilige manier toch mooie content gemaakt kon worden.

Impact

BNNVARA streeft naar een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. Dat streven is leidend in onze programmering, waarmee wij iets teweeg willen brengen: mensen (van diverse achtergronden) bereiken en beroeren, discussie aanwakkeren, meningsvorming stimuleren, misstanden aan de kaak stellen, onrecht ontmaskeren, mensen in beweging zetten en soms ook de dingen gewoon laten zien zoals ze zijn.

Veel van onze content was opvallend en werd breed opgepakt. Zo hadden we een speciale aflevering van Mentale Kreukels over de impact die corona heeft op jongeren. Jeroen Pauw maakte een special met de artsen van Frontberichten. Pak de Macht overhandigde 120.000 handtekeningen bij de Chinese ambassade in Den Haag en eiste daarmee een gesprek over mensenrechten en de situatie van de Oeigoeren in Nederland. En het kabinet van de Koning ontving 34.490 handtekeningen om Shell en een aantal andere bedrijven het predicaat ‘koninklijk’ af te nemen. Met de Racisme Kennistest en de Pride Test hebben we aandacht gevraagd voor onderwerpen die het hart van BNNVARA raken. En we vielen weer in de prijzen: De serie Kinderen van Ruinerwold won de Gouden Televizier Ring, het programma dat door het publiek als beste programma van het jaar werd bestempeld. De NPO vaardigde de serie ook af naar de Emmy’s en de Banff. Het bleek de best bekeken serie van het jaar 2021 op NPO Start. BNNVARA won in januari ook al de Gouden Radio Ring, voor Jan Willem Start Op. De Nipkow jury beloonde Srebrenica – De Machteloze Missie en Even Tot Hier dit jaar met een nominatie. First Dates kreeg voor het tweede opeenvolgende jaar de award voor meest gestreamde human interest en reality en Tim Hofman pakte de award voor Beste Positive Impact. En het Algemeen Dagblad reikte Even Tot Hier de prijs uit voor het ‘Beste programma dat onterecht nog nooit een prijs heeft gewonnen’.

NPO1

Een aantal grote nieuwe programma’s ging van start op NPO1. De natuurserie WAD trok aandacht van pers en publiek. Met het programma Spaanders blies Patrick Lodiers, samen met cabaretiers, (politieke) satire op de zaterdagavond nieuw leven in. Negen maanden na het einde van De Wereld Draait Door kwam Matthijs van Nieuwkerk terug op de buis met zijn nieuwe zaterdagavondshow Matthijs Gaat Door. Het programma maakte van de corona nood een deugd door het decor letterlijk in de steigers te zetten. En uit die steigers klonk muziek! Het optreden van André van Duin samen met Danny Vera werd uitgeroepen tot een van de mooiste tv-momenten van het jaar. En dat was slechts één van de vele hoogtepunten. Jan Rot sloot de muzikale hekken met zijn uitvoering van Hallelujah samen met een 100 koppig koor.  Woe en Van der Laan wisten wekelijks twee miljoen kijkers aan zich te binden met de serie Even tot Hier. Ook online groeide het programma: het nummer ‘Snottebellekes’ ging viral en schoot door de 500.000 views. Met Jeroen Pauw hadden we de impactvolle serie Scheefgroei, over de kloof tussen arm en rijk in Nederland. Eind december brachten Matthijs van Nieuwkerk en Robbert Dijkgraaf een ode aan de wetenschap van 2021 in Het Wetenschappelijk Jaaroverzicht. En ondanks de lockdown sloot Peter Pannekoek het jaar origineel en scherp af met zijn allereerste oudejaarsconference.

Talkshows

Op het gebied van de talkshows was het een roerig jaar. Op1 concurreerde met Beau & Jinek, waarbij BNNVARA voor de helft van het jaar twee avonden gastheer was. Door personele wisselingen in het presentatieteam concentreerde BNNVARA zich op de maandagavond en maakte ruimte op de vrijdag voor een andere omroep. Hugo Logtenberg en Nadia Moussaid vormden in het najaar het nieuwe duo op de maandag, nadat Sophie Hilbrand Op1 had verlaten voor een avontuur om 19.00 uur met Khalid & Sophie. Een nieuw programma, met een debuterende host, Khalid Kasem, als opvolger van De Vooravond, met als insteek om naast het gesprek van de dag ook verdiepende menselijke verhalen over het voetlicht te brengen – zoals het gesprek met voor- en tegenstanders van Tata Steel. In het najaar 2021 kende het programma Khalid & Sophie haar eerste periode. In het voorjaar van 2022 keert het uiteraard terug.

NPO2 & Documentaires

Programma’s die op NPO2 namens BNNVARA werden uitgeserveerd, waren: de 2Docs Alleen tegen de Staat, Het Verraad van Chora en Alleen met Jenever, of de journalistieke series De Boerenrepubliek, Molukkers in Nederland, Roofkunst, Waterman en Rauw Curaçao. De laatste met presentator Wensly Francisco, zelf afkomstig uit het Caribisch deel van het Nederlands Koninkrijk.

2Doc Alleen tegen de Staat, over de slachtoffers van de toeslagenaffaire, sloeg in als een bom. Het programma leidde tot een Kamerdebat, er volgde discussie aan tafel bij Khalid & Sophie, de hoofdpersonen werden uitgenodigd door de Koning. De documentaire werd door de NPO afgevaardigd voor de Emmy’s en het Banff World Media Festival. Op NPO2 bleef Özcan Akyol met zijn programma De Geknipte Gast een constante factor, waarbij zijn gesprekken, in de intieme setting van de kapperszaak, vaak nieuws opleverden. Ook de kennisquizzen vierden weer een mooi jaar. Twee voor Twaalf blijft steady een van de best bekeken programma’s op de vrijdagavond. En Per Seconde Wijzer vierde haar duizendste aflevering met speciale vip-kandidaten, onder meer Jeroen Stomphorst en Maarten van Rossem.

Onze content serveren we uit via de meest impactvolle kanalen. En steeds vaker ook via meerdere kanalen, waarmee de programma’s een hele nieuw groep volgers aan zich weten te binden. Zo heeft ZEMBLA naast de reguliere uitzendingen op NPO2 (dit jaar weer opvallend met Ziek van Schiphol en Muziekschool in Mineur) sinds de zomer van 2021 online ZEMBLA Kort, waarmee de titel zich succesvol richt op jongeren. Ook Vroege Vogels, al 43 jaar het BNNVARA-programma over natuur en duurzaamheid, breidde in 2021 haar online-activiteiten succesvol uit. Bijvoorbeeld met de wekelijkse podcasts. Ook groeide het aantal vaste volgers via sociale media gedurende het jaar met bijna 25%. Door de reels op Instagram, dat dagelijks een filmpje toont van een gebeurtenis in de natuur, verdubbelde het aantal volgers op dat platform tot 77 duizend. Het filmpje ‘Geit redt kip’ werd zelfs bijna 1,5 miljoen keer bekeken.

NPO3

Op NPO3 hebben we in 2021 weer veel nieuwe series gebracht. De eerste titel van Emma: Dat Snap Je Als Je Ouder Bent, het gedurfde Ik Heb Iemand Gedood, de succesvolle reeks Filemon en de Complotten, Boerderij van Dorst, Het Alternatief, De Voetbaldroom, het scherpe programma Media Inside, De Kalvijnshow en de maatschappijkritische serie Pak de Macht. Het ene programma was succesvoller dan het andere, maar de absolute uitschieter was Boerderij van Dorst. Met een gemiddelde van 960.000 kijkers en een marktaandeel van 16,5% was het een hit op NPO3. Ook on demand scoorde het geweldig met tot wel 280.000 views.

Verder werd mede dankzij een samenwerking met het cultuurfonds, op NPO3 (en uiteraard op het eigen platform) het vijftienjarig jubileum gevierd van ons hiphop platform 101Barz. In Theater Carré ontmoetten de beste hiphop artiesten van Nederland en het Metropole Orkest elkaar om deze mijlpaal, én de 1 miljoen abonnees op YouTube te vieren. Daarnaast bleven onze vaste waardes als Je Zal Het Maar Hebben, First Dates, 4 Handen en Au Pairs goed scoren.

ZAPP

ZAPP zag een nieuwe impuls vanuit BNNVARA. Naast de vaste waarde Kinderen voor Kinderen hebben ook programma’s zoals Teenage Boss, Try Before You Die, Steken en Prikken en Freek’s Jungle School daar inmiddels een vaste plek gevonden. Zowel lineair als online.

Online en 360 content

Ook op NPO3 en Youtube hebben we nieuwe titels gelanceerd. In het najaar verschenen zowel BLEND als Eva en de Eva’s. Daarnaast hebben we de YouTube Hub opgestart waarvoor we in 2022 minimaal drie titels toegekend hebben gekregen. Spuiten en Slikken scoorde hoge ogen met drie minidocs met in totaal ruim 1,4 miljoen views en Jurre’s Date was een groot succes met gemiddeld 165.000 views. BOOS steeg ook dit jaar weer in aantal abonnees en zit inmiddels op 875.000.