Ontwikkelingen medialandschap, NPO en politiek

Op 1 november 2020 werd de nieuwe Mediawet van kracht, met dien verstande dat de nieuwe criteria voor het aantonen van maatschappelijke verankering nog verder worden uitgewerkt. De eerste stap in het uitwerken daarvan werd door de minister gezet in de vorm van een onderzoek naar de legitimatiecriteria voor de omroepen. De resultaten daarvan zijn nog onvoldoende concreet om te worden omgezet in wetgeving. In onze erkenningsaanvraag hebben wij al aangegeven op welke wijze wij maatschappelijk verankerd zijn en in 2021 zijn verdere stappen gezet om ons beleid, om maatschappelijke impact ook meetbaar aan te tonen, vorm te geven. In 2021 domineerden de coalitieonderhandelingen de landelijke politiek. Het resultaat is een kabinet met dezelfde partijen, maar met een nieuwe staatssecretaris. Het coalitieakkoord benadrukt het belang van een pluriform bestel en het belang van goede onderzoeksjournalistiek en kwaliteitsprogramma’s. Dat alleen al toont de waarde van BNNVARA in het publieke bestel. BNNVARA vraagt aandacht voor de juiste focus op kwaliteit en publieke waarde nu de opdracht aan de NPO er uit bestaat om bij de vormgeving van en verantwoording over het publieke bestel een sterkere focus op doelmatigheid te leggen.

De start van de nieuwe erkenningsperiode valt samen met een reeks van aangekondigde bezuinigingen voor het jaar 2022 en de jaren daarna, die deels het gevolg zijn van politieke keuzes, deels van de toetreding van nieuwe aspirant omroepen tot het bestel. Die bezuinigingen betreffen de beschikbare programmagelden én de organisatiekostenvergoeding. De omlegging van gelden bij de NPO, investeringen in NPO Start en de nieuwe budgetverhoudingen heeft ertoe geleid dat onze programma’s Typisch en de Nieuws BVTV moesten stoppen. Ook kwam de aankondiging dat het aantal slots op NPO3 zal afnemen, waar BNNVARA altijd een grote aanspraak op maakt. Daarnaast zijn Bureau Sport en BVSC op NPOradio1 gestopt. Het was een tegenslag voor BNNVARA, waarbij medewerkers hun titels zagen verdwijnen en wij van enkele collega’s afscheid hebben moeten nemen. De bezuinigingen vragen de komende jaren van ons om nog scherper aan de wind te zeilen, zonder op kwaliteit te willen inboeten.

De samenwerking met Omroep Zwart werd in 2021 voorbereid en resulteerde in een samenwerkingsovereenkomst en een opdrachtovereenkomst. De praktische vertaling van onze samenwerking in 2022 en de jaren daarna biedt naar verwachting voor BNNVARA naast efficiëntie ook inspiratie en nieuwe inzichten. De samenwerking richt zich in eerste instantie op ondersteuning met name op het gebied van financiële administratie, ICT en HR processen met daarnaast advisering op juridisch gebied waar mogelijk en ondersteuning op vlak van gezamenlijke overleggen.

De oorlog in Oekraïne is een ontwrichtende gebeurtenis, met grote impact op de levens van veel Europeanen. Voor BNNVARA heeft dit vooralsnog geen grote impact op de bedrijfsvoering. Ook zijn er geen belangrijke wijzigingen in de programmering, behalve dat we natuurlijk binnen ons media-aanbod ruimschoots aandacht besteden aan deze oorlog.