Risicomanagement

BNNVARA kent een risicomanagementsysteem waarbij de risico’s op basis van een risico-assessment worden geïdentificeerd, waarna de kans en impact worden ingeschat. De risicobereidheid wordt door de directie bepaald en door de Raad van Toezicht goedgekeurd. Op basis van dit risicoregister zijn beheersmaatregelen geformuleerd. BNNVARA versterkt het risicomanagement doorlopend.

De coronapandemie had (net als in 2020) in 2021 vanzelfsprekend een grote impact op alle bedrijfsprocessen van BNNVARA, hoewel de risico’s beter in kaart gebracht konden worden door het voortdurende karakter van deze pandemie. Desalniettemin is veel tijd en energie gaan zitten in het nemen van risicobeperkende maatregelen om te blijven voldoen aan de door de overheid uitgevaardigde en steeds weer aangepaste richtlijnen en maatregelen. De continuïteit van onze programmering en bedrijfsvoering is niet in het geding geweest. Gezien de aanzienlijke impact van het risico van een pandemie, heeft het Bestuur van BNNVARA de risicobereidheid in 2020 bepaald en is deze door de Raad van Toezicht vastgesteld. Deze is niet bijgesteld in 2021, net zo min als de overige risico’s. Een nieuwe update van de risicomatrix en onze risicobereidheid staat in het eerste kwartaal van 2022 op de agenda van de Auditcommissie van de Raad van Toezicht.

In onderstaande matrix zijn de acht belangrijkste strategische, operationele, financiële en compliance risico’s opgenomen, met daarbij de kans, impact en risicobereidheid van het Bestuur.
De gebruikte gradaties in de matrix zijn in volgorde: laag, gematigd, medium, aanzienlijk en hoog.

Voor alle risico's zijn ook diverse beheersmaatregelen benoemd. Per risico zijn de belangrijkste beheersmaatregelen opgenomen in de tabel.