Vereniging BNNVARA en ledenvertegenwoordiging

BNNVARA kent vier statutaire organen: het Bestuur, de Raad van Toezicht, de Ledenraad BNNVARA en de Algemene Ledenvergadering (ALV) waarin alle leden zitten.

De voorzitter van de Vereniging BNNVARA is tevens Algemeen Directeur van het bedrijf.

De Raad van Toezicht bestaat uit vijf personen en is in 2020 in omvang en samenstelling niet gewijzigd.

De Ledenraad BNNVARA telt 24 personen: 12 van hen in de leeftijdscategorie 16-34 jaar en 12 personen ouder dan 34. De ledenraad BNNVARA wordt gekozen door de leden.

De Vereniging BNNVARA is in 2020 vier keer plenair bijeengekomen en een keer in een digitale vergadering. De voorbereidende vergaderingen, de zgn. commissievergaderingen voorafgaand aan de Ledenraad, vonden digitaal plaats. In februari kwam de Ledenraad extra bijeen om met elkaar en het bedrijf van gedachten te wisselen over het merkkompas. Het jaarverslag en de jaarrekening 2019 werden in april vastgesteld en in november kwamen het jaarplan en de begroting 2021 aan de orde. Verder vond er in april een interactieve inspiratiesessie plaats over de vraag hoe we de toekomstige kijker online en via social content aan ons kunnen binden. De Ledenraad vergaderde eind juli digitaal over de definitieve benoeming op voordracht van de Raad van Toezicht van de Bestuurder/Algemeen Directeur. De Ledenraad van november stond in het teken van een inspiratiesessie voor het meerjarenbeleidsplan en de erkenningsaanvraag.

Maar liefst acht nieuwe BNNVARA-leden traden op 1 januari 2020 toe tot de Ledenraad. Met het oog daarop hebben we begin 2020 een teambuildingssessie georganiseerd met de leden van de Ledenraad.

TACs

De vier Thema Advies Commissies (TACs) - Mens & maatschappij, Duurzaamheid, Lust for life en Drama - hebben aan het begin van het jaar een zelfevaluatie uitgevoerd. Het doorvoeren van veranderingen kwam door de opkomst van COVID-19 op een laag pitje te staan. In de tweede helft van 2020 heeft er online een TAC Drama plaatsgevonden, waarin uitgebreid gesproken is over de dramaserie Klem. Ook lukte het de TAC Mens & Maatschappij nog een keer bij elkaar te komen en te spreken over Op1. TAC Duurzaamheid besprak Vroege Vogels en 3opReis.

In de Thema Advies Commissies kunnen verenigingsleden meedenken over het programmabeleid van BNNVARA. De leden van de Ledenraad hebben een actieve rol in de TACs.

WAUW!

Vereniging BNNVARA heeft in samenwerking met Lucia Marthas van Marthas Theatre World het project WAUW! geïnitieerd. Met WAUW! gaat BNNVARA naar azc-scholen waar kinderen door middel van dans, zang en creativiteit een extra steuntje in de rug krijgen om hun talenten te ontdekken.