Ontwikkelingen medialandschap, NPO en politiek

Mediawet 2008

Op 12 december 2020 is de wijziging van de Mediawet 2008 met het oog op de versterking van het toekomstperspectief van de publieke omroep door de Eerste Kamer aangenomen. Hiermee heeft de visie van het huidige kabinet op de toekomst van de publieke omroep een wettelijke basis gekregen. Een aantal voor BNNVARA belangrijke wijzigingen zijn:

  • het ledenaantal is naar beneden bijgesteld (naar minimaal 100.000 leden voor de huidige bestaande omroepen en minimaal 50.000 voor de huidige en toekomstige aspirant-omroepen) en er komen andere criteria om onze maatschappelijke verankering aan te tonen;

  • omroepen krijgen meer ruimte om zich te profileren;

  • de huidige verdeling van garantiebudgetten wordt herzien;

  • de publieke omroep zet een betekenisvolle stap naar een reclamevrije publieke omroep.

Deze wijzigingen zijn ingegaan op 1 januari 2021, met dien verstande dat de nieuwe criteria voor het aantonen van maatschappelijke verankering in 2021 nog worden uitgewerkt. In onze erkenningsaanvraag hebben wij al aangegeven op welke wijze wij maatschappelijk verankerd zijn en in het vooruitzicht gesteld dat wij hierover jaarlijks, in onze jaarverslaggeving, zullen rapporteren.

Concessiebeleidsplan 2022-2026

In november 2020 heeft de NPO het Concessiebeleidsplan (hierna: CBP) voor de periode 2022 – 2026 bij de Minister ingediend. Dit CBP kent de hiernavolgende vier ambities:

    1. Kwalitatief, veelkleurig en waardevol aanbod
      We willen dat alle Nederlanders - ongeacht leeftijd, gender, opleiding, geografische spreiding, etnische achtergrond of beperking - de NPO herkennen en waarderen om de kwaliteit en de relevantie van zijn aanbod. Content staat hierbij voorop en er wordt gestuurd via genres op kwaliteit, diversiteit, variatie en pluriformiteit.

    2. Kanalen en diensten sluiten aan bij het mediagedrag
      Vertrekkend vanuit de behoeften en het mediagedrag van het publiek wordt gekeken welk aanbod, op welk tijdstip het beste kan worden geplaatst op welk aanbodkanaal, waarbij het on demand platform een volwaardig alternatief is voor het lineaire kijken en luisteren.

    3. De Publieke Omroep is verbonden met publiek en maatschappij
      Alle mensen in Nederland voelen zich aangesproken en verbonden. De Publieke Omroep is verankerd in de samenleving en de samenwerking met maatschappelijke en culturele organisaties wordt geïntensiveerd.

    4. Er is sprake van toegankelijke, vindbare en herkenbare aanbodkanalen en diensten.

In het advies dat het College van Omroepen mede namens BNNVARA heeft geformuleerd, is nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de mogelijkheid van omroepen om zich te profileren. Daarbij zijn onder meer de beperkingen van het huidige online beleid van de NPO benoemd. Wij zullen komend jaar het gesprek hierover nadrukkelijk blijven voeren, waarbij ook de positie van de omroepportals een terugkerend onderwerp van gesprek zal zijn. Wij zijn immers een vereniging met een grote achterban en leden, en we willen de ruimte krijgen om die achterban stevig aan ons te binden.

Nieuwe concessie en erkenning

In januari 2021 hebben wij onze erkenningsaanvraag voor de periode 2022 – 2026 ingediend bij het Commissariaat voor de Media. Het aantal leden op 31 december 2020 is bepalend voor de vaststelling of wij voldoen aan de minimale eisen uit de Mediawet. BNNVARA had op die datum 407.000 leden. Deze telling wordt getoetst door het Commissariaat, dat zijn bevindingen in 2021 zal publiceren.