Ondernemingsraad

Het voorgenomen besluit wijziging van de organisatie-inrichting was begin 2020 nog een belangrijk onderwerp voor de Ondernemingsraad (OR). Omdat de uitvoering ervan voor veel collega’s aanzienlijke consequenties heeft, vereiste dit proces continue aandacht.

Hoe gaan we met elkaar om? Dat thema was een terugkerend element in het overleg met het Bestuur. Het is een vraag die voor de OR telkens moet doorklinken in gesprekken over bestaand en nieuw beleid voor zover dat raakt aan HR thema’s, zoals de bezetting van de afdeling Personeel & Organisatie, het contracteerbeleid, werving en selectie, diversiteit, inclusiviteit, functiehuis en leeftijdsbeleid. Met het Bestuur spraken we af dat de herziening van het personeelsbeleid prioriteit zou krijgen.

2020 was voor de Ondernemingsraad ook op andere momenten een bijzonder jaar. Nadat Lonneke van der Zee begin 2020 als statutair bestuurder ad interim aan de slag was gegaan, volgde opnieuw een procedure ter benoeming van een Algemeen Directeur, die in juli met succes afgesloten kon worden met haar definitieve benoeming.

Ook de OR ondervindt de beperkingen van de coronapandemie en de daaruit voortvloeiende maatregelen. We zijn ons ervan bewust dat juist nu contact met het personeel belangrijker is dan ooit. De OR-verkiezingen werden uitgesteld tot het einde van het jaar, waarna in november de nieuwe OR aantrad met voor de helft nieuwe leden. Uitgerekend in deze periode viel de ambtelijk secretaris uit door ziekte, wat samen met de coronabeperkingen gevolgen had voor de continuïteit van de werkzaamheden van de nieuwe equipe.