Risicomanagement

BNNVARA kent een risicomanagementsysteem waarbij voor de risico’s die op basis van een risico-assessment zijn geïdentificeerd, de kans en impact worden ingeschat en de risicobereidheid is geformuleerd. Op basis van dit risicoregister zijn beheersmaatregelen geformuleerd.
 BNNVARA wil het risicomanagement doorlopend versterken om zo te voldoen aan good governance, maar ook om tot een betere besluitvorming te kunnen komen omtrent de strategische en lange(re)-termijndoelstellingen.

De coronapandemie had (en heeft ook in 2021) vanzelfsprekend een grote impact op alle bedrijfsprocessen van BNNVARA. We hadden hier nadrukkelijk te maken met een ‘black swan’, want dit risico had niemand zien aankomen en het kwam dan ook niet voor in het risicoregister.

Het jaar 2020 heeft grotendeels in het teken gestaan in het nemen van risicobeperkende maatregelen om in de productieprocessen en de ondersteunende processen te voldoen aan de door de overheid uitgevaardigde RIVM-richtlijnen. De continuïteit van de programmering op de publieke zenders is daarmee niet in het geding geweest.

Gezien de aanzienlijke impact van het risico van een pandemie, heeft het Bestuur van BNNVARA de risicobereidheid bepaald en is deze door de Raad van Toezicht vastgesteld.

Dit risico is met de belangrijkste beheersmaatregelen toegevoegd aan de risico-matrix.
 De invloed van de pandemie op de programmering is in financiële zin beperkt omdat er geen sprake is van een materieel teruglopende vraag van de NPO. Om die reden is dit risico toegevoegd aan het risicogebied van operationele risico’s. De overige risico’s zijn in 2020 niet opnieuw beoordeeld op kans, impact en risicobereidheid.

In onderstaande matrix zijn de acht belangrijkste strategische, operationele, financiële en compliance risico’s opgenomen, met daarbij de kans, impact en risicobereidheid van het Bestuur.
 De gebruikte gradaties in de matrix zijn in volgorde: laag, gematigd, medium, aanzienlijk en hoog.

Voor alle risico's zijn ook diverse beheersmaatregelen benoemd. Per risico zijn de belangrijkste beheersmaatregelen opgenomen in de tabel.