Personeel en Organisatie

Na een positief advies van de Ondernemingsraad op de herinrichting van de BNNVARA-organisatie is vanaf begin 2020 de nieuwe organisatiestructuur van kracht geworden. Sommige afdelingen zijn hierbij samengevoegd en nieuwe zijn ontstaan. Ook de positionering in de organisatie is op sommige onderdelen gewijzigd.

Dit alles met het doel om van de organisatie een innovatieve, toekomstbestendige mediaorganisatie te maken, met een eigen agenda en eigen idealen. Een organisatie die flexibel kan inspelen op de sterk veranderende omgeving. Om wendbaarder te worden en makkelijker mee te kunnen bewegen met nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden is er kritisch gekeken naar de hoeveelheid en de beschrijving van de verschillende functieprofielen van de medewerkers.

In samenwerking met Berenschot is begin 2020 een project gestart om het BNNVARA-functiehuis (binnen de geldende cao) op te schonen, te vernieuwen en aan te laten sluiten bij de uitgangspunten van de herinrichting (360º, mobiliteit, één merkbeleving). Begin 2021 wordt dit nieuwe functiehuis geïntroduceerd in de organisatie. Door corona en personele wisseling heeft dit project een kwartaal vertraging opgelopen.

Mobiliteit was in het proces van de herinrichting een belangrijk onderdeel. De invulling en de realisatie hiervan is in eerste instantie binnen de bestaande organisatie belegd. Eind 2020 is besloten hiervoor een teamsamensteller in te zetten, die deel uitmaakt van het P&O team en die zich vooral op de contentkant zal richten.

Coronacrisis

Ook BNNVARA paste haar arbeidsomstandigheden aan het COVID-19 virus aan en vroeg haar medewerkers vanaf maart 2020 zoveel mogelijk vanuit huis te gaan werken. Voor medewerkers met vitale functies of waarvoor vanuit huis werken geen optie was werd de werkplek aangepast aan de geldende maatregelen. De Arbounie heeft vervroegd een risicoinventarisatie en -evaluatie (RI&E) uitgevoerd om de veiligheid op de werkvloer te garanderen. Daarnaast hebben we contracten gesloten met testlocaties om medewerkers snel te kunnen testen.

Voor alle medewerkers is een bedrag van €250,- ter beschikking gesteld om de thuiswerkplek goed in te kunnen richten. Medewerkers die (mentale) hulp nodig hadden, hebben we de gelegenheid gegeven om met een coach of bedrijfsmaatschappelijk werker te praten. In mei en in september is een zogenaamde corona-monitor uitgevoerd. Waarbij een vragenlijst in de organisatie is rondgestuurd om het welzijn van onze medewerkers te monitoren.

Het ziekteverzuimcijfer bij BNNVARA lag in 2020 nog lager dan in 2019. Het vermoeden is dat collega’s zich, vanwege het flexibel kunnen invullen van hun werkdag, ook iets minder snel ziekmelden.

Diversiteit

Diversiteit was voor BNNVARA altijd al een belangrijk speerpunt. Begin 2020 hebben wij een analyse gemaakt van het gevoerde beleid van afgelopen jaren, waarbij ook is gekeken naar vervolgstappen, Mede naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen is dit onderwerp ook bij ons in een stroomversnelling geraakt. Als eerste aanzet is een klankbordgroep gevormd om ervaringen te delen, te sparren en plannen te ontwikkelen. Voortvloeiend uit deze gesprekken is besloten een projectleider inclusiviteit aan te trekken. In 2021 zullen we dit speerpunt actief verder ter hand nemen.

Bedrijfsarts

Medio 2020 is onze bedrijfsarts Hein Hendriks met pensioen gegaan en opgevolgd door Leonie Mooyman.

BNNVARA Academy

In de zomer van 2020 is de BNNVARA Academy aan de afdeling P&O toegevoegd.

De succesvolle wervingscampagne voor de BNNVARA Academy resulteerde in 902 aanmeldingen, waarvan meer dan de helft voor de functie van Allround Maker. In totaal zijn 160 kandidaten uitgenodigd voor de Talentday van wie uiteindelijk 21 kandidaten aan de slag gaan bij BNNVARA.

Doordat we deze makers op jonge leeftijd aan ons binden en opleiden maken ze al vroeg kennis met de waarden waar BNNVARA voor staat. Zo versterken we het profiel van onze omroep.

We hebben in het selectieproces vooral gezocht naar breed inzetbare kandidaten: echte programmamakers en journalistiek talent. De groep hebben we bewust kleiner gehouden, zodat er meer individuele aandacht is voor iedereen. 

Een deel van de nieuwe groep startte in het najaar. De tweede groep begint door corona helaas pas op 1 januari 2022.

De 21 kandidaten komen uit heel Nederland; 11 vrouwen en 10 mannen. Ze brengen allemaal een andere kijk op de wereld met zich mee vanuit verschillende achtergronden en ervaringen.

Cijfers

Ons personeelsbestand zag er in 2020 en 2019 als volgt uit

  

2020

 

2019

Loonkosten incl. sociale lasten

 

32.202.000

 

31.946.000

Man -Vrouw

 

45% : 54%

 

47% : 53%

Totaal aantal personen

 

477

 

508

Totaal aantal fte

 

446,01

 

470,2

Onbepaalde tijd-bepaalde tijd

 

261 : 216

 

249 : 259

En kende de volgende leeftijdsopbouw

  

2020

 

2019

1950-1960

 

27

 

31

1960-1970

 

75

 

79

1970-1980

 

93

 

91

1980-1990

 

124

 

140

Vanaf 1990

 

158

 

167