Coronacrisis

De impact van de coronacrisis op alle bedrijf- en productieprocessen was groot. Vanaf de start van de crisis in maart 2020 zijn er veel risicobeheersmaatregelen genomen.

We stelden een calamiteitenteam in, waarin alle disciplines van BNNVARA vertegenwoordigd zijn. Vanaf maart 2020 moest er zoveel mogelijk thuis worden gewerkt. De afdeling ICT heeft dit gefaciliteerd door versneld teleconferencing software (Teams) te installeren voor de gehele organisatie. Uitsluitend voor medewerkers met cruciale functies en bij strikte noodzaak werd van het thuiswerkbeleid afgeweken.

Facility management heeft alle nodige maatregelen getroffen om de werkplekken in Hilversum en Amsterdam zo veilig mogelijk te maken conform de RIVM-richtlijnen. Het schoonmaak- en veiligheidsprotocol werd aangepast. Er kwamen spatschermen, we maakten voldoende ruimte tussen de werkplekken, zetten informatieborden neer en het voerden luchtkwaliteitsmetingen uit.

De mediaproductieprocessen werden vanzelfsprekend ook geraakt door de pandemie. De strikte protocollen van de AV-sector zijn adequaat opgevolgd waardoor de schade voor BNNVARA beperkt is meegevallen.

Verder heeft BNNVARA als belangrijke beheersmaatregel een corona-veiligheidsadviseur aangesteld. Deze functionaris is op de hoogte van alle veiligheidsprotocollen en adviseert BNNVARA-medewerkers over alle corona-gerelateerde productieproblemen. De functionaris maakt zowel ongevraagd als op aanvraag een risico-inventarisatie en komt met adviezen op maat.

De meerkosten vanwege de pandemie zijn grotendeels vergoed door de NPO en hebben geen significant negatieve invloed gehad op het resultaat van BNNVARA over 2020.