VARAgids en portal

Redactionele integratie

In 2020 zijn de VARAgids en de homepage van BNNVARA redactioneel onder één hoofdredacteur samengebracht, waardoor een nadrukkelijker link is gelegd tussen papier en online. Wekelijks verscheen een artikel van de online redactie in de gids en artikelen uit de gids verschenen online, wat de impact van de artikelen verstevigde en de relatie met BNNVARA benadrukte. De uitwisseling van artikelen leidde ook tot een kostenreductie; onder meer hierdoor bleven de inkomsten van de VARAgids op peil. In onder meer de kostentoerekening is een strikte scheiding aangebracht tussen de twee onderdelen, zodat hoofd- en nevenactiviteit zorgvuldig uit elkaar gehouden worden.

VARAgids

De coronacrisis had vanzelfsprekend invloed op een cruciaal onderdeel van de VARAgids, namelijk de programmagegevens. Die werden helaas minder betrouwbaar, omdat zenders hun uitzendschema’s steeds moesten wijzigen. Bovendien zat de redactie grotendeels thuis. Vanuit de woonkamers ontstonden redactievergaderingen en complete VARAgidsen – een bijzondere prestatie van het hele team. Op de cover verscheen een ic-medewerker, we creëerden free publicity met een online Tour-avond met Mart Smeets en met de verkiezing van het beste tv-duo aller tijden. De Sonja Barend Award, de interviewprijs van de VARAgids, werd dit jaar voor het eerst uitgereikt in De Vooravond.

De oplage van de VARAgids daalde in 2020 met zes procent, twee procentpunt minder dan het jaarlijkse gemiddelde van acht procent voor rtv-bladen. Met kerstacties en met een e-reader-aanbieding wierven we nieuwe abonnees.

De loyaliteit van onze abonnees werd in 2020 maar weer eens aangetoond: abonnees met een e-reader konden via de VARAgids Leesclub met korting e-books aanschaffen. Tienduizenden boeken werden op deze manier gekocht. Een oproep van VARAgids-columnist Sinan Can aan lezers om geld in te zamelen voor een aantal projecten, onder meer in Afghanistan, bracht ruim 25.000 euro op.

Aan het einde van het jaar lanceerde de VARAgids een app (gratis voor abonnees), waardoor lezers altijd een actueel programmaoverzicht kunnen raadplegen.

Homepage bnnvara.nl en socials

De redactionele koers van de BNNVARA-homepage is in 2020 verder verfijnd en uitgewerkt. We leggen op de homepage nadrukkelijk het verband tussen de missie van BNNVARA en de programma’s. Als in een programma een voor BNNVARA belangrijk thema aan bod komt, bijvoorbeeld gelijkwaardigheid, lichten we dat onderwerp uit op de homepage met een citaat uit het gesprek.

Voor de BNNVARA-socials hebben we ons dit jaar met name gericht op Instagram. We hebben een eenduidige vormgeving ontwikkeld, die een duidelijker profiel heeft opgeleverd. Aan het einde van 2020 startten we met korte video-interviews in de Insta-stories. We blijven zoeken naar nieuwe vertelvormen op Instagram.