Ledenwerving en -behoud

Eind 2020 telde de BNNVARA-vereniging 407.000 leden. We hebben dit verslagjaar werk gemaakt van het verbeteren van de tevredenheid over het BNNVARA-lidmaatschap door onze leden en fans in het hele land te bereiken en te verbinden met onze programma’s. Met resultaat: de Netto Promoter Score (NPS) - een score waarmee de ledenloyaliteit kan worden uitgedrukt - van het BNNVARA-lidmaatschap laat over 2020 een stijging zien.

Onze leden ontvingen in 2020 viermaal het magazine MijnBNNVARA in de bus.

We verbeterden we de e-mailmarketingactiviteiten naar onze leden maar ook naar de fans van programma’s. We stuurden onze leden vaker digitale nieuwsbrieven, brachten themanieuwsbrieven uit rond onder meer onze seizoenpresentatie en Black Lives Matter en we ondersteunden redacties bij de optimalisatie van hun nieuwsbrieven.

Tientallen offline en online BNNVARA-events rond nieuwe of terugkerende programma’s trokken in totaal ruim 10.000 deelnemers. Voorbeelden hiervan zijn een aftertalk na het drieluik Srebrenica met bijna 2.500 deelnemers, een Vroege Vogels Quiz met bijna 600 deelnemers en de première van Anne+ met 750 bezoekers.

Deze evenementen leverden ook nieuwe leden op.

Voor de tweede keer organiseerden we de BNNVARA-eindejaarsmissie met onze leden. Dit jaar met het thema laaggeletterdheid onder het motto ‘Lekker Duidelijk’. Exact 12.211 leden steunden ons in onze missie dit probleem van 2,5 miljoen Nederlanders onder de aandacht te brengen. Stichting Lezen & Schrijven kreeg een donatie van 15.000 euro waarmee een Lekker Duidelijk-starterspakket voor bedrijven wordt ontwikkeld.

Ook hebben we in 2020 vanuit onze missie een vertaling gemaakt naar een online campagne waarin onze presentatoren vertellen waarom ze maken wat ze maken. We nodigden bezoekers uit om hier meer over te lezen in een nieuwsbrief, of om lid te worden. De resultaten van deze campagne waren bij het schrijven van dit jaarverslag nog niet bekend.

Het BNNVARA merkonderzoek ook is onder onze leden uitgezet en we vragen onze achterban actief naar wat men belangrijke maatschappelijke thema’s vindt.

De werkzaamheden voor de ledentelling ten behoeve van de erkenningsaanvraag van BNNVARA zijn medio 2020 gestart. Het projectteam heeft daarbij veel tijd en aandacht besteed aan kwaliteitscontroles.