Juridische zaken

De coronacrisis leidde op verschillende rechtsgebieden tot juridische vragen waar we nog niet eerder mee geconfronteerd waren. Deze vragen deden zich voor op bijvoorbeeld arbeidsrechtelijk vlak maar vooral in de productionele/contractuele sfeer: er kon niet steeds geleverd worden wat er contractueel was afgesproken. We hebben telkens, met inachtneming van de belangen van alle betrokkenen, naar billijke oplossingen gezocht. Lopende contracten werden herzien en aangepast. In nieuwe contracten troffen we voorzieningen voor onzekerheden en meerkosten die de coronabeperkingen mee (kunnen) brengen. Dit geldt voor bijvoorbeeld contracten met buitenproducenten maar ook voor contracten met makers van eigen producties.

Na een uitspraak van de Raad voor de Journalistiek op een klacht over twee Zembla-uitzendingen besloot BNNVARA zich – tot nader order – terug te trekken uit de Raad voor de Journalistiek.

We hebben in 2020 extra aandacht gegeven aan informatievoorziening aan onze medewerkers. Vanaf april 2020 konden onze medewerkers terecht op uitgebreide maar praktische juridische informatiepagina’s. Daarop waren, naast een paar eenvoudige formats, de antwoorden op de meest voorkomende vragen te vinden. Zo maakten we het onze medewerkers in coronatijd gemakkelijker om hun werk ook op afstand te kunnen blijven doen. In de loop van het jaar zijn online ook nog verschillende informatiebijeenkomsten voor medewerkers gehouden over uiteenlopende onderwerpen zoals journalistieke regels, de Mediawet en de Auteurswet.