Compliance, governance en mediagedragscode

BNNVARA vindt good governance en integriteit basisvoorwaarden voor een publieke media-instelling. Het normenkader hiervoor is te vinden in de Mediawet, de Governancecode van de NPO en eigen gedragsregels van BNNVARA zoals opgenomen in haar Mediagedragscode.

Om (de schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen worden jaarlijks alle nevenwerkzaamheden van medewerkers uitgevraagd. Daar waar het gaat om bestuurders, toezichthouders en belangrijke journalistieke functionarissen van BNNVARA zijn de relevante nevenwerkzaamheden, na toetsing, gepubliceerd in een openbaar register. Waar nodig vond lopende het jaar een beoordeling plaats van voorgenomen nevenwerkzaamheden. BNNVARA heeft, conform de Governancecode, een compliance officer: medewerkers wisten deze voor vragen over nevenactiviteiten en andere integriteitsvragen steeds goed te vinden. Compliance incidenten hebben zich niet voorgedaan.