Vereniging BNNVARA en ledenvertegenwoordiging

BNNVARA kent vier statutaire organen: het Bestuur, de Raad van Toezicht, de Ledenraad BNNVARA en de Algemene Ledenvergadering (ALV) waarin alle leden zitten. Het Bestuur bestaat uit twee directieleden. De voorzitter van de Vereniging BNNVARA is tevens Algemeen Directeur van het omroepbedrijf.

De Ledenraad BNNVARA telt 24 personen: 12 personen in de leeftijdscategorie 16-34 jaar en 12 personen ouder dan 34 jaar. De Ledenraad BNNVARA wordt gekozen door de leden. De Ledenraad kent een presidium dat gekozen wordt uit deze 2 leeftijdscohorten.

De Ledenraad van de Vereniging BNNVARA is in 2023 vier keer plenair bijeengekomen. De voorbereidende vergaderingen, de zgn. commissievergaderingen voorafgaand aan de Ledenraad, vonden digitaal plaats. Naast de gebruikelijke statutaire onderwerpen heeft de Ledenraad een Media Gerelateerde Workshop gevolgd met als thema ‘journalistiek’. Andere onderwerpen die gedurende het jaar werden besproken zijn: het nieuwe platform De Marker, veiligheid n.a.v. het incident met Tim Hofman op 6 september 2023 en het rapport adviescollege publieke omroep dat eind september verscheen.

De commissie Content vond tweemaal plaats in het voorjaar en in het najaar met Content Directeur, Suzanne Kunzeler over de contentstrategie en het actuele media-aanbod.

In het najaar bestond Spijkers met Koppen 35 jaar en dat werd gevierd op vier zaterdagen met live uitzendingen vanuit stadsschouwburgen en poppodia. De Ledenraad werd uitgenodigd om tijdens deze jubileumtour het contact met de achterban actief op te zoeken.

Het presidium trad eind 2023 af. Pien van Putten was twee jaar lid van het presidium voor het cohort 16-34 jaar en Jur Marringa deed dat zes jaar voor het cohort 35 jaar en ouder. Tijdens de najaarsvergadering is een nieuw presidium gekozen, deze treedt in functie vanaf 1-1-2024. Ook werd een nieuwe verenigingssecretaris aangesteld nadat Yvette Valkenburg, na tien jaar de Ledenraad te hebben ondersteund, afscheid nam.

Werkgroep Toekomst Ledenraad

In het najaar van 2022 heeft de Ledenraad de werkgroep Toekomst Ledenraad geïnstalleerd. De werkgroep heeft in 2023 verkend welke vorm van de Ledenraad en de daarmee gepaard gaande toetsing past bij een vereniging van een hedendaags omroepbedrijf dat volop in beweging is. Dat heeft geleid tot een voorstel dat door de Ledenraad in het najaar van 2023 is aangenomen. Dit betekent dat de Ledenraad met ingang van 1 januari 2024 drie plenaire vergaderingen (april, juni, november) kent en geen commissievergaderingen meer heeft. Naast de formele zaken houdt de Ledenraad tweemaal per jaar de fundamentele waarden van BNNVARA vanuit de erkenningsaanvraag tegen het licht (strategie en portfolio). De juni vergadering is bedoeld voor strategische ontwikkelingen van organisatie en content en deskundigheidsbevordering (Media Gerelateerde Workshop). Bij de verkiezingen in 2024 zal de Ledenraad teruggebracht worden naar 16 leden (8 leden in de cohort 16-34 en 8 leden in de cohort >35) per 1 januari 2025. Dit vereiste een statutenwijziging, welke begin januari 2024 is goedgekeurd door de Ledenraad.

WAUW!

Sinds 2020 werkt BNNVARA samen met Lucia Marthas van Marthas Theatre World aan het project WAUW!. Dit project is een aantal jaren geleden gestart en werd vanuit de vereniging gefinancierd. Het budget kwam voort uit de opheffing van de Stichting VARA speciale akties. WAUW! zorgt ervoor dat vluchtelingenkinderen, spelenderwijs, de kans krijgen om mee te doen aan een bijzonder educatief programma. Afgelopen jaar zijn maar liefst 7 azc-scholen bezocht waar kinderen door middel van dans, zang en creativiteit een extra steuntje in de rug krijgen om hun talenten te ontdekken. WAUW! was een tijdelijk project voor de duur van het beschikbare budget. In 2023 was het budget op en is het project na een evaluatie stopgezet.