Medestanders, leden en donateurs: behouden en werven

De missie om Nederland gelijkwaardiger en rechtvaardiger te maken vraagt om het creëren van medestanders. De marketing en communicatie-inspanningen van BNNVARA zijn erop gericht om de maatschappelijke impact van BNNVARA te vergroten. Vanuit de overtuiging dat dit alleen maar kan wanneer mensen aan het denken worden gezet en tot actie worden aangezet. Dat vraagt om bereik, verbinding en interactie en dus blijft BNNVARA zich inzetten om leden en fans te behouden maar ook het vergroten van het online en social bereik, het uitbouwen van de fanbase aan nieuwsbriefinschrijvingen als ook het organiseren van evenementen waarbij met fans en leden in gesprek wordt gegaan. De doelen voor 2023 op de bestaande achterban waren gericht op behoud en activatie van leden, maar ook het realiseren van extra steun door middel van giften voor de programma’s en conversie van fans naar lidmaatschap zijn doelen die in 2023 zijn nagestreefd. 2023 is geëindigd met 308.888 leden en lid-abonnees, een daling van 9% ten opzichte van eind 2022. De blijf-intentie onder de leden daalde over 2023 ook, waarvan het sentiment dat heerst ten aanzien van de NPO waaronder BNNVARA een van de oorzaken is. Maar in 2023 heeft BNNVARA onder bestaande leden ook honderden nieuwe structurele donateurs als ook eenmalige ‘gevers’ gerealiseerd en is het aantal inschrijvers voor de fan-nieuwsbrief fors gegroeid. Van deze groep werd in 2023 een kleine 2% BNNVARA-lid.

Vanuit content is met meer dan 20 onlinecampagnes het afgelopen jaar ingezet om het bereik van en de interactie met de programma’s onder de doelgroepen te vergroten. Met mooie resultaten voor onder meer de docuserie Verslaafd aan Verliezen, Wortelboer en Van Rossum en de podcast Keihard Klassiek. Voor de leden zijn verschillende succesvolle evenementen georganiseerd zoals Floortje gaat Mee, All Stars en Zonen en een indrukwekkend nagesprek in de OBA met het programma Fight of Flight. Het populaire Spijkers met Koppen bestaat 35 jaar en dat is in 2023 gevierd met een viertal live-uitzendingen in Nederland met meer dan 2.000 bezoeker. Voorts is het jaar afgesloten met de première van de Dertigers Kerstspecial in drie grote bioscoopzalen verspreid over Nederland. Daarnaast worden leden voorzien van de maandelijkse BNNVARA-nieuwsbrief met daarin informatie over programma’s, win-acties en artikelen van bnnvara.nl.

Voor het werven van nieuwe leden en donateurs zijn in 2023 verschillende acties georganiseerd, waaronder de oproep vanuit BOOS richting hun achterban om BNNVARA te steunen. Verder is voor het programma Even tot Hier, de actie ‘Verzilver je Ticket’ opgezet. Deze actie heeft geleid tot nieuwe leden en zal in de toekomst worden voortgezet.


In 2023 vonden 7,2 miljoen bezoekers hun weg naar de ‘corporate’ pagina’s van bnnvara.nl zoals de homepage met artikelen, de VARAgids inclusief Lagarde, ledenpagina’s en campagne en actiepagina’s. Dit aantal is zonder titels als Joop, Kassa, Zembla, Vroege Vogels, Spuiten & Slikken, communities, 3 Op Reis. De social mediastrategie is in 2023 verder uitgewerkt, waarbij de aangescherpte social formats met een nieuw design zijn geïntroduceerd hetgeen heeft bijgedragen aan een hoger bereik van de social content en meer interactie. En met resultaat; het instagramkanaal van BNNVARA is in zes maanden tijd gegroeid naar van 62.000 naar 75.000 volgers, op TikTok 79.000 volgers en 5,1 miljoen views en ook de interactie is op de social mediakanalen van BNNVARA is met 50% toegenomen.