Organisatie BNNVARA

Aan de contentkant zijn in 2023 scherpere keuzes gemaakt ten aanzien van de portfolio van BNNVARA, passend bij de missie en profilering. Er is voortvarend aan de slag gegaan met de doorontwikkeling van de journalistieke vloer van BNNVARA, als hart van onze mediaorganisatie en de aanscherping en uitrol van de online-contentstrategie met de nieuwe afdeling Online Content. Met dit laatste speelt BNNVARA in op de ruimte die er voor de omroepen komt op de eigen online platformen en platformen van derden. Verder is in 2023 een Producent Audio benoemd, vanwege het strategische belang van audio als belangrijke pijler binnen BNNVARA en de daarbij benodigde specifieke Audio kennis.

Door de gewijzigde budgetverhoudingen met ingang van de huidige erkenningsperiode heeft BNNVARA te maken met grote financiële uitdagingen. Om die reden is de organisatie op onderdelen aangepast en wordt doorlopend gekeken in hoeverre BNNVARA meer kan samenwerken met onder andere de VPRO en NTR. In 2023 is van start gegaan met de centrale uitgifte van apparatuur en verkent BNNVARA met NTR en VPRO maar ook EO of er samenwerking mogelijk is op het gebied van ICT. Het doel hierbij is overigens niet alleen het behalen van meer efficiency, maar ook het bundelen van kennis. Ook is een nieuw hoofd ICT aangesteld voor de verdere professionalisering van een efficiënte ICT-afdeling. Verder is BNNVARA eind 2023 overgegaan op een nieuw financieel systeem AFAS onder meer voor een verbeterd inzicht in de financiële voortgang van projecten.

Voorts heeft BNNVARA ook in 2023 organisatorische ondersteuning geboden aan Omroep Zwart op verschillende gebieden, zoals financiële dienstverlening, juridische zaken en personeelsadministratie. In 2023 is het samenwerkingsverband geëvalueerd en geconcludeerd dat de intentie er is om de samenwerking te continueren.