Toegevoegd aan Mijn Verslag Mijn verslag 1

Positie BNNVARA in het publieke bestel

In 2023 was er geen gebrek aan aandacht voor BNNVARA; BNNVARA maakte onderscheidende en profilerende content die de positie van BNNVARA in het publieke bestel verdere kleuring gaf. In de content van BNNVARA worden maatschappelijke thema’s behandeld die aansluiten bij de missie om Nederland opener, gelijkwaardiger en rechtvaardiger te maken. Thema’s die BNNVARA onderzoekend, met lef en overtuiging aansnijdt en vertaalt in aansprekende merk en programma-campagnes om op die manier een groter bereik te realiseren als ook om de verbinding met BNNVARA als vooruitstrevende omroep te vergroten. Dit alles met als doel om de maatschappelijke impact van BNNVARA te vergroten en de positionering binnen het bestel te verstevigen.

Abortus is geen Misdaad

Aan de campagne ‘Abortus is geen Misdaad’ heeft BNNVARA in mei 2023 een vervolg kunnen geven doordat het burgerinitiatief van BNNVARA om abortus uit het wetboek van strafrecht te krijgen plenair is besproken in de Tweede Kamer. BNNVARA-presentator en initiatiefneemster Dzifa Kusenuh opende dit debat met een indrukkende speech. In november 2023 is de initiatiefwet van Corinne Ellemeet (GroenLinks-PvdA) ingediend. De campagne is heeft The Best Social Award in de categorie: Positive Impact gewonnen.

Soundcheck je Toekomst

In de zomer van 2023 viel het kabinet en dus tijd voor nieuwe verkiezingen. BNNVARA zet zich van oudsher in om jonge mensen te motiveren hun stem te laten gelden. Dit was zeker in het afgelopen jaar relevant, waarin thema’s speelden die jonge mensen raken en hun toekomst bepalen. BNNVARA heeft haar overtuiging extra kracht bij gezet met de campagne ‘Soundcheck Je Toekomst’. Het doel van de campagne is om jonge mensen te bereiken met content en programma’s die richting geven aan hun stem. Het online soundboard is gepromoot via een social campagne, waarin BNNVARA-presentatoren een oproep deden tot het bekijken of luisteren van de verkiezingsprogrammering van BNNVARA. De campagne bereikte ongeveer 1,8 miljoen mensen in de doelgroep 18-25 jaar.