Voorwoord

Als dé progressieve omroep van Nederland kijken we graag vooruit en zoals elk jaar kijken we in een jaarverslag even om zodat we kunnen zien wat we afgelopen jaar met elkaar in beweging hebben gebracht, hoe we samen hebben gezorgd voor vooruitgang en verandering.

Maar tijdens dit terugkijken worden we gedwongen vooral vooruit te kijken. Te kijken hoe Nederland en de rest van de wereld langzaam tot stilstand komt, gegijzeld door het Corona-virus. En in deze crisis maakt het ons trots te zien hoe wij als BNNVARA juist nu een belangrijke rol spelen in de informatievoorziening aan Nederland, hoe programma’s als Op1, KASSA en De NieuwsBV voorzien in de enorme behoefte aan betrouwbare informatie, hoe DWDD in zijn laatste weken bijdraagt aan het gevoel van verbondenheid en saamhorigheid in Nederland, hoe onze radioprogramma’s als Sanders Vriendenteam met “You’ll never walk alone” en Spijkers met Koppen met “We zullen doorgaan” zorgen voor verbinding en ontspanning. Het laat zien hoe creatief onze organisatie is, hoe snel we in staat zijn om nieuwe programma’s te ontwikkelen, hoe we onze (werk)processen aanpassen aan de nieuwe situatie en hoe we als organisatie verbonden met elkaar én ons publiek blijven.

Dus hoewel dit jaarverslag vooral beschrijft hoeveel nieuws we in 2019 hebben gemaakt, zullen we ons komende tijd vooral richten op de toekomst, op het maken van verbindende content, maar ook op het in kaart brengen van de consequenties van deze crisis, zowel financieel als inhoudelijk. We bereiden ons voor op een onzekere tijd, maar zullen ook nu onze programma’s in dienst stellen van de samenleving die we voor ogen hebben: open, gelijkwaardig en rechtvaardig. Want daar steken onze makers iedere dag hun nek voor uit.

Dat deden we in 2019. Dat doen we in 2020. En dat zullen we blijven doen.

Lonneke van der Zee en Gert-Jan Hox
Algemeen Directeur a.i. en Directeur Content